بررسی اثرات مکملیاری تک دوز و توام ویتامین D و امگا 3 بر پروفایل متابولیکی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سندرم تخمدان پلی کیستیک یک وضعیت پزشکی ناهمگن با مجموعه ای از اختلالات متابولیک و غدد درون ریز از جمله دیس لیپیدمی، مقاومت به انسولین و هیپرآندروژنیسم است.

هدف

 هدف از مطالعه حاضر تعیین اثرات مکملیاری تک دوز و توام ویتامین D و امگا 3 بر عوامل تن سنجی، نمایه لیپید و گلیسمی و وضعیت گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بود.

مواد و روش ها

 در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، 80 زن مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز، ایران، از اردیبهشت 1396 تا مهر 1396 در 4 گروه (هر کدام 20 نفر) به مدت هشت هفته مورد بررسی قرار گرفتند. گروه دارونما (روغن پارافین؛ یک کپسول بصورت هفته ای و دو کپسول بصورت روزانه)؛ گروه ویتامین D (ویتامین D، 50000 واحد بین المللی در هفته + دو کپسول دارونما روزانه)، گروه امگا 3 (دو کپسول امگا 3 روزانه + یک کپسول دارونما در هفته)، و گروه ویتامین D + امگا 3 (ویتامین D، 50000 واحد بین المللی در هفته + دو کپسول امگا 3 روزانه) را دریافت کردند. قبل و بعد از 8 هفته مداخله، قد، وزن، شاخص توده بدن، دور کمر، تری گلیسیرید، کلسترول تام، لیپوپروتیین با چگالی بالا، لیپوپروتیین با چگالی پایین، قند خون ناشتا، مدل هموستاز شاخص مقاومت به انسولین و گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی بین گروه ها مقایسه شد.

نتایج

 در پایان آزمایش، کاهش معنی داری در تری گلیسیرید سرم (002/0 = p)، کلسترول تام (04/0 = p)، قند خون ناشتا (02/0 = p)، انسولین (001/0 = p)، و غلظتHOMA-IR  (001/0 = p) در گروه های دریافت کننده مکمل ویتامین D، مکمل امگا 3 و گروه دریافت کننده مکمل های ویتامین D + امگا 3 در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد. علاوه بر این، در مقایسه با گروه دارونما، افزایش معنی داری در سطح سرمی گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی پس از درمان های ویتامین D،   امگا 3 و ویتامین D + امگا 3 مشاهده شد. با این وجود، هیچ تغییر معنی داری در لیپوپروتیین با چگالی بالا، لیپوپروتیین با چگالی پایین و شاخص های آنتروپومتریک سرم در تمام بیماران تحت درمان مشاهده نشد.

نتیجه گیری

 مطالعه حاضر نشان داد که تک دوز و مکمل توام ویتامین D و امگا 3 به مدت هشت هفته با اثرات مفیدی بر غلظت سرمی تری گلیسیرید، کلسترول تام، انسولین و گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک همراه بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
541 تا 550
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!