نقش پیشایند های هویت یابی مشتریان با برند، مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و سرمایه اجتماعی در رابطه بین رفتار شهروندی و قصد ترک مشتریان شرکت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

قصد مشتریان در عدم ترک شرکت و بروز رفتارهای شهروندی از جانب آن ها در زمره رفتارهایی هستند که می توانند تاثیر زیادی بر موفقیت سازمان بگذارند. بنابراین، مطالعه عوامل موثر بر شکل گیری این رفتارها بسیار مهم هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر هویت یابی مشتری با برند و مسیولیت پذیری اجتماعی آن بر رفتارهای شهروندی مشتریان و قصد ترک آن ها بود که نقش میانجی سرمایه اجتماعی نیز موردبررسی قرار گرفت. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان بانک سپه در شهر تهران و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برای جامعه نامحدود برابر با 384 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد و براین اساس شهر تهران به مناطق چهارگانه (شمال، جنوب، شرق و غرب) تقسیم و سپس به طور تصادفی از بین این مناطق شعباتی انتخاب گردید. داده های موردنیاز به وسیله پرسشنامه جمع آوری شد و بر اساس روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیر مثبت هویت یابی مشتریان با برند بر رفتار شهروندی مشتریان مورد تایید قرار نگرفت. لکن مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت تاثیر مثبتی بر رفتار شهروندی مشتری داشته و رفتار شهروندی مشتریان نیز برعدم قصد ترک مشتریان تاثیری مثبت دارد. ضمن اینکه نقش میانجی سرمایه اجتماعی در اثرگذاری هویت یابی مشتریان با برند و مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت بر رفتارهای شهروندی مشتری مورد تایید قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!