تبیین تجارب علل مرگ مادران باردار در کم برخوردارترین استان کشور؛ یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بارداری فرایندی طبیعی در زندگی زنان است که نتیجه طبیعی آن تولد فرزند است. در این بین، سرنوشت بارداری می تواند به مرگ ختم شود؛ لذا، بررسی عمیق عوامل موثر در کاهش شاخص مرگ و میر مادر به علل بارداری و عوارض زایمان می تواند سهم بسزایی در ارتقای برنامه های مراقبت مادران باردار ایفا کند.

روش کار

این مطالعه کیفی در سال 1400، در حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای ارزیابی درستی و قابلیت اطمینان در مطالعه حاضر، از 4 شاخص شامل اطمینان پذیری، اعتبار و مقبولیت، قابلیت تصدیق (تایید پذیری) و انتقال پذیری استفاده شد. برای تحلیل، از روش محتوا استفاده شد.

یافته ها

در این پژوهش، 27 نفر وارد مطالعه شدند. تعداد 67 مفهوم اولیه به دست آمد. در تحلیل مصاحبه ها در مرحله کدگذاری، 6 طبقه فرعی و در نهایت، 3 طبقه اصلی (عوامل فردی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و ارایه خدمات) استخراج شد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه، ارایه خدمات سلامت مطلوب نبود. به منظور کاهش موثر مرگ مادران به دلایل بارداری و عوارض زایمان، نیاز است که علاوه بر کمیت، به کیفیت مراقبت های قبل از زایمان، حین زایمان و پس از زایمان توجه ویژه شود و حساس سازی لازم با در نظر گرفتن آموزش های هدفمند انجام شود. افزایش کیفیت مراقبت های بارداری، ارتقای کیفیت مشاوره تنظیم خانواده و بهبود مهارت و افزایش آگاهی کادر پزشکی و مامایی در زمینه مراقبت های پس از زایمان، از اقدامات مهم موثر در کاهش مرگ و میر مادران خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!