بررسی اهمیت نسبی مواد آلی درخت حرا Avicennia marina در تغذیه ماهی شمسک کوچک Ilisha melastoma (Bloch) & Schneider, 1801 در ذخیرهگاه زیستکره حرا؛ رویکرد ایزوتوپهای پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این تحقیق بررسی اهمیت نسبی مواد آلی Avicennia marina در تغذیه ماهی Ilisha melastoma در ذخیره گاه زیست کره حرا؛ با رویکرد ایزوتوپ های پایدار بود. سه منبع غذایی اولیه شامل برگ درخت حرا، میکروفیتوبنتوزها و ذرات آلی معلق مورد بررسی ایزوتوپی قرار گرفتند.نمونه ها به گازهای خالص و ساده ای مانند CO2 و N2 تبدیل می شوند. سپس نسبت های ایزوتوپی با یک استاندارد اندازه گیری شده مقایسه کرده و میزان دقیق ایزوتوپ تشکیل شده نمونه بدست می آید. در این پژوهش، نمونه گیری ها به صورت فصلی در مرداد ماه  فصل تابستان و نیز بهمن ماه فصل زمستان سال 1399 در بوم سازگان مانگروی بندر خمیر استان هرمزگان انجام گرفت. در فصل تابستان، میانگین ایزوتوپ پایدار کربن منابع غذایی اولیه از 28/07- واحد در هزار برای برگ درخت حرا تا 13/58- واحد در هزار برای میکروفیتوبنتوزها در نوسان بود. این میانگین در فصل زمستان، از 28/05- واحد در هزار برای برگ درخت حرا تا 13/54- واحد در هزار برای میکروفیتوبنتوزها به دست آمد. میانگین ایزوتوپ پایدار نیتروژن منابع غذایی اولیه در فصل تابستان از 1/44 واحد در هزار برای میکروفیتوبنتوزها تا 10/72 واحد در هزار برای ذرات آلی معلق در نوسان بود. در فصل زمستان، این میزان از 2/25 واحد در هزار برای میکروفیتوبنتوزها تا 8/10 واحد در هزار برای ذرات آلی معلق محاسبه شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در فصل تابستان، ذرات آلی معلق با 63 درصد و در فصل زمستان، میکروفیتوبنتوزها با 45 درصدبیشترین نقش را در تامین غذای مورد نیاز ماهی شمسک کوچک ایفا می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2610026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!