تاثیر سطوح مختلف خوراک گلوتن ذرت با و بدون افزودن آنزیم بر عملکرد، خصوصیات لاشه، قابلیت هضم مواد مغذی و برخی از فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

یکی از راهکارهای اقتصادی تامین مواد خوراکی در صنعت طیور استفاده از پسماند های حاصل از فعالیت های کشاورزی و صنعتی است. از جمله پسماند های صنعتی، خوراک گلوتن ذرت است که از راه فرآیند آسیاب مرطوب ذرت تولید می شود و بهدلیل داشتن قیمت ارزان، ارزش تغذیه ای مناسب و دسترسی آسان، می تواند سبب کاهش هزینه  جیره و تامین بخشی از انرژی و پروتیین مورد نیاز طیور باشد.

مواد و روش ها

این آزمایش با تعداد 320 قطعه جوجه یک روزه نر سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 4×2، شامل چهار سطح خوراک گلوتن ذرت (صفر، 12، 24 و 36 درصد) و دو سطح مولتی آنزیم (صفر و 0/70 درصد) انجام شد. به هر تیمار آزمایشی، چهار تکرار حاوی 10 قطعه پرنده اختصاص یافت. طی دوره آزمایش خوراک مصرفی، اقزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی به صورت دوره‏ای اندازه گیری شد. در پایان دوره آزمایش، دو قطعه پرنده از هر تکرار انتخاب و پس از کشتار خصوصیات لاشه آن ها بررسی شد. قابلیت هضم مواد مغذی با نمونه گیری از فضولات در سن 21 روزگی سنجیده شد. در روزهای 21 و 42 روزگی نیز دو قطعه جوجه بر اساس متوسط وزن بدن از هر تکرار انتخاب و از ورید بال آن ها خون گیری شد.

یافته ها

جیره‏های حاوی سطح 36 درصد خوراک گلوتن ذرت خوراک مصرفی بیشتری در دوره رشد و همچنین، کمترین افزایش وزن و بالاترین ضریب تبدیل غذایی را در دوره های آغازین، رشد و کل دوره پرورش، نسبت به سایر سطوح مصرف خوراک گلوتن ذرت داشتند (0/05>p). میانگین افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی در تیمارهای حاوی آنزیم در دوره‏های آغازین و رشد بهبود یافت. پرندگان حاوی سطح آنزیم فاقد خوراک گلوتن ذرت، در کل دوره پرورش بالاترین افزایش وزن و کمترین ضریب تبدیل غذایی را در مقایسه با سایر تیمارها داشتند (0/05>p). افزودن آنزیم به جیره حاوی 36 درصد خوراک گلوتن ذرت، وزن نسبی کبد و بورس فابریسیوس را نسبت به جیره های فاقد آنزیم افزایش داد (0/05>p). افزودن آنزیم نیز سبب کاهش چربی حفره بطنی شد (0/05>p). استفاده از سطح 36 درصد خوراک گلوتن ذرت در جیره سبب بهبود قابلیت هضم چربی خام در مقایسه با سطوح صفر و 12 درصد خوراک گلوتن ذرت در جیره شد. افزودن آنزیم به جیره قابلیت هضم پروتیین خام را بهبود داد (0/05>p). در سن 21 روزگی، تیمارهای حاوی مخلوط 12 یا 24 درصد خوراک گلوتن ذرت و آنزیم در جیره، سبب کاهش غلظت تری‎گلیسرید و لیپوپروتیین با چگالی خیلی کم در مقایسه با سطوح حاوی 12 و 24 خوراک گلوتن ذرت شدند. همچنین، با افزودن آنزیم به جیره، غلظت گلوکز خون به صورت معنی‏ دار افزایش یافت.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج نشان داد که با افزودن آنزیم می‏توان از خوراک گلوتن ذرت تا سطح 36 درصد بدون تاثیر منفی بر صفات عملکردی، در جیره جوجه های گوشتی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!