بهبود وضعیت سلامت میش های آبستن و بره های آن ها در شرایط تنش گرمایی با تغذیه گلوتامین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

تنش گرمایی کارکردهای فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و تولیدی را در دام ها تحت تاثیر قرار می دهد. تنش گرمایی با سرکوب اجزای مختلف سیستم ایمنی، حساسیت دام به بیماری های مختلف را افزایش می دهد. این تنش از راه اختلال در سیستم عصبی- هورمونی و سرکوب سیستم ایمنی، بر سلامت و قابلیت تولید دام ها تاثیر منفی می گذارد. بهره گیری از راه کارهای مختلف تغذیه ای برای بهبود سیستم ایمنی دام ها در گامه های مختلف تولید، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این پژوهش به منظور ارزیابی اثرات مکمل گلوتامین و سطح پروتیین بر شاخص های التهابی، سیستم ایمنی و فراسنجه های خونی میش های آبستن نژاد زل دوره انتقالی و پاسخ ایمنی بره های آن ها در طی تنش گرمایی انجام شد.

مواد و روش ها

20 راس میش آبستن با میانگین وزن 1±42 کیلوگرم و سن 1 ±2/5 سال و چند شکم زایش (1 تا 3 زایش) انتخاب و به طور تصادفی به چهار تیمار آزمایشی اختصاص داده شدند. تیمارهای آزمایشی شامل: 1) جیره پایه (پروتیین قابل متابولیسم برابر احتیاجات)، 2) جیره پایه همراه با گلوتامین (یک درصد جیره)، 3) جیره دارای 10 درصد پروتیین بیشتر از احتیاجات و 4) جیره دارای 10 درصد پروتیین بالاتر همراه با گلوتامین بود. خون گیری به صورت هفتگی پیش از تغذیه صبح از همه میش ها به وسیله لوله های خلاء دارای هپارین (ونوجکت) از سیاهرگ گردنی انجام شد. فراسنجه های خونی شامل آلبومین، پروتیین کل پلاسما، آلکالین فسفاتاز و مالون دی آلدهید با کیت های مربوطه و با دستگاه اتوآنالایزر اندازه گیری شد. انسولین، ایمونوگلوبولین G، اینترلوکین 2، اینترلوکین 6 و اینترلوکین 10 با استفاده از کیت های الایزا اندازه گیری شدند. جهت ارزیابی پاسخ ایمنی و وضعیت التهاب عمومی، پروفایل شمارش تفریقی خون بررسی شد.

یافته ها

یک هفته قبل و پس از زایمان و در روز زایمان، با مصرف گلوتامین مقدار آلبومین، پروتیین کل، انسولین و ایمونوگلوبولین G افزایش یافت (0/05>p). همچنین مکمل گلوتامین غلظت ایمونوگلوبولین G بره های متولد شده از میش ها را افزایش داد (0/0001>p).  اثر تیمارهای آزمایشی بر آلکالین فسفاتاز معنی دار نبود. همچنین مصرف مکمل گلوتامین در یک هفته قبل از زایمان، یک هفته پس از زایمان و در روز زایمان باعث کاهش غلظت مالون دی آلدهید شد (به ترتیب 0/0030p=، 0/0057p= و 0/0301p=). تعداد گلبول های سفید خون در یک هفته قبل از زایمان و در روز زایمان با افزودن گلوتامین به طور قابل توجهی افزایش یافت (به ترتیب 0/0015p= و 0/0024p=). مکمل گلوتامین به طور قابل توجهی نوتروفیل های خون را کاهش داد  (0/05>p). با این حال، لنفوسیت خون به طور قابل توجهی افزایش یافت (0/05>p). در روز زایمان و یک هفته پس از زایمان، تیمارها مقادیر اینترلوکین 2 (به ترتیب 0/0216p= و 0/0586p=) و اینترلوکین 10 (به ترتیب 0/0573p= و 0/0019p=) را افزایش دادند.  در حالی که میزان اینترلوکین 6 در روز زایمان و یک هفته پس از زایمان با مصرف گلوتامین و افزودن سطح پروتیین قابل متابولیسم به طور قابل توجهی کاهش یافت (به ترتیب 0/0079p= و 0/0027p=).

نتیجه گیری

نتایج این آزمایش نشان داد که مصرف مکمل گلوتامین باعث بهبود وضعیت سلامت میش های آبستن تحت استرس گرمایی و بره های آن ها می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!