بررسی بیان نسبی ژن متالوتیونین به عنوان نشانگر زیستی آلودگی در کبد جوجه های گوشتی تغذیه شده با نانو ذرات نقره پوشش داده شده بر زئولیت در شرایط تنش گرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با توجه به ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان یک افزودنی محرک رشد از سال 2006 درصنعت پرورش جوجه های گوشتی، محققان همواره به دنبال جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها هستند. نانوذرات نقره با توجه به ویژگی های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن ها به عنوان یکی از جایگزین های پیشنهادی برای آنتی بیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است و هدف از انجام این آزمایش بررسی اثر نانوذرات نقره پوشش داده شده بر زیولیت بر میزان بیان ژن متالوتیونین به عنوان زیست نشانگر فلزات سنگین، در سلول های بافت کبد جوجه های گوشتی بود.

مواد و روش ها

برای انجام این تحقیق آزمایشی شامل تیمار شاهد یا کنترل، تیمار شاهد مکمل شده با 1 درصد زیولیت، تیمار شاهد مکمل شده با 1 درصد زیولیت پوشش داده شده با 0/5 درصد نانونقره، تیمار شاهد مکمل شده با 0/15 درصد اسید ارگانیک و تیمار شاهد مکمل شده با 1 درصد زیولیت پوشش داده شده با 0/5 درصد نانونقره و 0/15 درصد اسید ارگانیک، در شرایط اعمال تنش گرمایی و بدون تنش گرمایی طراحی شد. نمونه برداری از بافت کبد در روزهای 21 و 42 دوره پرورش انجام و به منظور انجام مطالعات بیان ژن، RNA استخراج و با استفاده از دستگاه الکتروفورز کیفیت آن بررسی شد و پس خالص سازی، سنتز cDNA صورت گرفت. در ادامه واکنش زنجیره ای پلیمراز برای نمونه های cDNA حاصل از بافت ها، برای ژن متالوتیونین و همچنین بتااکتین به عنوان ژن مرجع، انجام شد.

یافته ها

نتایج حاصل از این آزمایش در روز 21 دوره پرورش، نشان دهنده افزایش بیان معنی دار این ژن در بافت کبد جوجه های گوشتی تغذیه شده با تیمار زیولیت (Z بود (0/05>p). بیان ژن متالوتیونین در بافت کبد جوجه های تغذیه شده با تیمار نانوذرات نقره پوشش داده شده بر زیولیت مکمل شده با 1 درصد اسید ارگانیک در روز 42 دوره پرورش بدون تنش گرمایی و همچنین در روز 42 دوره پرورش با اعمال تنش گرمایی افزایش بیان معنی داری در ژن متالوتیونین در جوجه های تغذیه شده با تیمار نانوذرات نقره پوشش داده شده بر زیولیت (NS) و تیمار زیولیت  مشاهده شد (0/05p<).

نتیجه گیری

نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیان می کند که ژن متالوتیونین می تواند به عنوان یک زیست نشانگر قابل اعتماد فلز سنگین در شرایط نرمال و تنش گرمایی در جوجه های گوشتی در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!