ارزیابی مقدار کاهش انتشار گازگلخانه ای CO2 در محیط زیست با جایگزینی پوزولان معدنی محلی به عنوان بخشی از سیمان در بتن با رویکردکاهش آلایندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گرمایش جو کره زمین عمدتا به دلیل آلودگی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و غالبا دی اکسیدکربن (CO2) می باشد. کاهش گازهای گلخانه ای و تجزیه و تحلیل و نظارت بر محیط زیست یکی از دغدغه های بشر امروزی است.کارخانه های سیمان تولیدکنندگان عمده گازهای گلخانه ای هستند. هدف اصلی این پژوهش، یافتن ماده ای با خاصیت سیمانی (پوزولان) و قابل جایگزینی در قسمتی از سیمان بتن با مد نظر قرار دادن کاهش مصرف سیمان وکاهش انتشارگاز گلخانه ای CO2 می باشد. پوزولان معدنی محلی مورد پژوهش، دارای خواص مشابه پوزولان های مشهور جهان بوده و استانداردهای مربوط را داراست.

روش بررسی

به منظور یافتن طرح بهینه جایگزینی پوزولان معدنی محلی با بخشی از سیمان، در تابستان سال 1400، طرح اختلاط با چهار گونه 5، 10، 15 و 20 درصد وزنی مورد مطالعه قرار گرفت و تاثیر آن بر مقاومت فشاری بتن و مقدار انتشار گاز گلخانه ای CO2 و توانایی آن درکاهش مقدار آلایندگی زیست محیطی در مقایسه با بتن سیمانی معمولی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد بهترین میزان جایگزینی این پوزولان به سیمان در بتن، 15 درصد وزنی است و باعث افزایش 4/2 درصدی مقاومت می شود. همچنین این پوزولان نسبت به بتن سیمانی معمولی 20/15 کیلوگرم در هر مترمکعب CO2 کمتری منتشر می نماید که این مقدار مشابه سایر پوزولانهای پرکاربرد می باشد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به اثرات مطلوب درتقویت ساختار وکاهش مصرف سیمان در بتن، پوزولان مورد پژوهش را می توان به عنوان ماده ی کاهنده سیمان و دوستدار محیط زیست معرفی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!