شناسایی عوامل اساسی موثر بر فرهنگ سازی فری سایکلینگ از طریق شبکه های اجتماعی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باتوجه به این که وبسایت فری سایکل و فرهنگ فری سایکلینگ، از طریق جریان اهدای اقلام اضافی کاربران وب سایت به دیگران، نقش مهمی در کاهش حجم زباله در محل های جمع آوری و امحای زباله، و در نتیجه، کاهش آسیب های محیط زیستی دارد؛ و از طرفی، این وب سایت و جریان در ایران راه اندازی نشده و فعالیت ندارد؛ پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر فرهنگ سازی فری سایکلینگ در ایران از طریق شبکه های اجتماعی (باتوجه به حضور پررنگ این شبکه ها در زندگی روزانه افراد جامعه و نقش آن ها در فرهنگ سازی حفاظت محیط زیست) انجام شده است.

روش بررسی

پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. گردآوری داده ها در آن از طریق مصاحبه عمیق (ژرف نگر) با متخصصان حوزه رسانه، فضای سایبری، شبکه های مجازی و هم چنین متخصصان حوزه حفاظت محیط زیست در کشور، در بازه زمانی 25مرداد تا 5 شهریور 1401 انجام شده و سپس داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی و از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت مدل پژوهشی ارایه شده است.

یافته ها

با توجه به مسیله اصلی پژوهش، مقوله های مربوط به عوامل موثر بر فرهنگ سازی فری سایکلینگ در ایران در قالب پنج دسته اصلی استخراج شدند: پیش نیازها- ابزارها - روش ها - اثرات - نتایج.

بحث و نتیجه گیری

باتوجه به این که مردم ایران در بحران ها و موقعیت های مختلف و حساس (مانند سیل و زلزله و...)، رغبت خود را نسبت به، کمک به همنوعان و هموطنان نشان داده اند و ثابت کرده اند که حاضرند اقلام اضافی خود را به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور ارایه نمایند؛ لذا به نظر می رسد از اقداماتی نظیر مشارکت در فری سایکلینگ و اهدای اقلام دست دوم و غیرقابل استفاده ی خود (اما مورد نیاز دیگران) نیز استقبال نمایند، به خصوص وقتی قرار است اثرات آن -که سلامت افراد جامعه و محیط زیست شان می باشد- به خودشان نیز برگردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!