تهیه و بررسی خواص کونژوگه اگزوتوکسین A سودوموناس آئروژینوزا با نانوذره طلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سودوموناس آیروژینوزا یک پاتوژن فرصت طلب و مهمترین عامل عفونت های بیمارستانی است که به کمک فاکتورهای ویرولانس مختلف ازجمله اگزوتوکسین A باعث سپتی سمی و مرگ و میر در بیماران می شود. در طی این مطالعه اگزوتوکسین A سودوموناس آیروژینوزا به عنوان یک فاکتور توکسیک، باهدف به دست آوردن یک ترکیب جدید کاندید واکسن و نوترکیب تهیه شده و با نانوذرات طلا کونژوگه و اثرات ایمنی زایی آن در مدل حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش کار

اگزوتوکسین A ذاتی (native) ابتدا از محیط کشت سودوموناس آیروژینوزا با رسوب انتخابی و دیالیز استخراج و خالص سازی شد. جهت تولید اگزوتوکسین A نوترکیب، DNA ژنومی این باکتری به وسیله وکتور مناسب در اشرشیا کلی کلون شد. نانوذرات طلا با استفاده از روش ترکویچ (Turkevich) تهیه و با نیروی الکترواستاتیکی به اگزوتوکسین A آماده شده کونژوگه شدند. در نهایت اندازه و کونژوگاسیون به ترتیب با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و طیف سنجی تبدیل فوریه فروسرخ (FTIR) تایید شد. در نهایت داده های کمی به صورت میانگین سه بار تکرار و انحراف استاندارد و همچنین داده های کیفی به صورت فراوانی (درصد) ارایه شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد که اگزوتوکسین A سودوموناس آیروژینوزا از محیط کشت با خلوص نسبی قابل استخراج است. همچنین بیان پروتیین نوترکیب به وسیله اشرشیا کلی و استفاده از وکتور PET22b اشرشیا کلی منجر به تولید اگزوتوکسین A نوترکیب در غلظت بالا شد. سپس نانوذرات طلا با هر دو اگزوتوکسین A ذاتی و نوترکیب کونژوگه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که نانوذره طلا با اگزوتوکسین A به خوبی کونژوگه می شود.

بحث و نتیجه گیری

به طور کلی مطالعه حاضر نشان داد که می توان اگزوتوکسین A نوترکیب و ذاتی را با غلظت بالا در آزمایشگاه تولید و با نانوذره طلا کونژوگه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!