مداخله غیردارویی برای کاهش اختلال خواب در میان سالمندان: یک مطالعه کارآزمایی کنترل شده تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر مداخله موسیقی فولکولوریک و آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب سالمندان بود.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که در آن تاثیر موسیقی و بهداشت خواب بر اختلال خواب سالمندان شهر ارومیه بررسی شده است، جامعه پژوهش شامل 150 سالمند تحت پوشش مراکز جامع سلامت شهر ارومیه با احتساب معیارهای ورود و خروج بودند که با شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با به کارگیری روش تصادفی سازی بلوکه بندی شده برای تخصیص افراد بین 3 گروه، شرکت کنندگان در گروه های آموزش بهداشت خواب / موسیقی، آموزش بهداشت خواب و کنترل قرار گرفتند. مداخله به مدت 2 ماه بر روی سالمندان دارای اختلال خواب انجام شد. جهت آنالیز آماری از نرم افزار SPSS نسخه 21 و برای بررسی توزیع داده ها از آزمون کلمو گروف اسمیرنوف استفاده شد و سپس با توجه به نرمال بودن توزیع متغیر ها از آزمون آنووای یک راهه برای متغیر های کمی و برای متغیر های کیفی از آزمون کای دو استفاده شد.

یافته ها

مقایسه نمرات ابعاد هفت گانه پرسش نامه اختلال خواب پترزبورگ بعد از مداخله نشان داد نمرات کیفیت خواب (F= 14/34 ،P=0/0001)، تاخیر در به خواب رفتن(F=10/05 ،P=0/0001) ، مدت زمان خواب (F=21/91 ،P=0/0001)، کارایی خواب فرد (F=24/98 ،P=0/0001)، اختلال خواب (F=15/37 ،P=0/0001)، مصرف داروی خواب آور (F=1/840 ،P=0/04) و عملکرد روزانه   (F=1/181 ،P=0/02) بین 3 گروه تفاوت معنی داری دارد و روش موسیقی / آموزش بهداشت خواب نسبت به روش آموزش بهداشت خواب می تواند تاثیر بیشتری در ارتقای کیفیت خواب سالمندان داشته باشد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد با آموزش بهداشت خواب و به کارگیری موسیقی مورد علاقه سالمند قبل از خواب می توان بر اختلال خواب فایق آمد و با توجه به نتایج مطالعه حاضر موسیقی فولکلوریک آذری نیز موسیقی بومی قابل به کارگیری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
162 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!