تاثیر ورزش های مبتنی بر تکنولوژی بر تناسب فیزیکی و فعالیت های روزمره زندگی سالمندان دارای اختلال تعادلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

باتوجه به افزایش امید به زندگی در جوامع مختلف و افزایش تعداد سالمندان و شیوع مشکلات جسمی مربوط به این دوران، بررسی روش های کم خطری که بتوانند تا حدودی به بهبود تناسب جسمی و فعالیت های روزمره سالمندان منجر شود از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ورزش های مبتنی بر تکنولوژی بر تناسب جسمی و فعالیت های روزمره زندگی سالمندان دارای اختلال تعادلی بود.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود که در آن 60 سالمند دارای اختلال تعادلی مقیم در خانه سالمندان شهر شیراز به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 6 هفته، هر هفته 2 جلسه 30 تا 45 دقیقه ای ورزش های مبتنی بر تکنولوژی را با استفاده از سیستم ایکس باکس کینکت دریافت کردند و گروه کنترل ورزش های روتین خانه سالمندان، شامل پیاده روی و پینگ پونگ را دریافت کردند. بعد از 6 هفته، تناسب جسمی و فعالیت روزمره زندگی با استفاده از پرسش نامه های تناسب جسمی سالمندان و فعالیت های روزمره زندگی در 2 گروه مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

یافته های این مطالعه نشان داد پس از انجام مداخله، میانگین نمرات فعالیت های روزمره در گروه آزمایش (10/4± 87/1 قبل از مداخله و 9/1± 92/6 بعد از مداخله) نسبت به گروه کنترل (11/3± 86/5) قبل از مداخله و 1/2± 85/1 بعد از مداخله) به طور معناداری افزایش داشت (0/001=P). همچنین انجام مداخلات ورزشی در گروه آزمایش به افزایش میانگین نمرات اکثرگویه های تناسب جسمی سالمندان شامل تعداد دفعات برخاستن از صندلی (0/001>P)، خم کردن بازو (0/001>P)، میزان کشش به جلو (0/001=P)، میزان کشش از پشت (0/007=P) و مدت زمان 8 فوت راه رفتن (0/001=P) منجر شده بود، در حالی که این تغییرات در گروه کنترل مشاهده نشد.

نتیجه گیری

تایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که انجام 6 هفته ورزش های مبتنی بر تکنولوژی می تواند سبب بهبودتناسب جسمی و فعالیت های روزمره زندگی در سالمندان دارای اختلال تعادلی مقیم در خانه های سالمندان شود و در شرایط لزوم جانشین ورزش های گروهی و حقیقی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
178 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!