اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی، پرسش و پاسخ، ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

اجرای برنامه های آموزشی برای ماندگاری دانش سالمندان درزمینه تغذیه آن ها ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی، پرسش و پاسخ، ارایه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند شهر بندرعباس انجام شده است.

مواد و روش ها

در مطالعه نیمه تجربی حاضر جامعه آماری شامل کلیه سالمندان (افراد 60 سال و بالاتر) شهر بندرعباس است که با حجم نمونه 120 نفر (30 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در هر یک از گروه های سه گانه آزمایش) با روش نمونه گیری 2 مرحله ای انجام شد. مداخله آموزشی برای گروه های آزمایش به شیوه ارایه پمفلت، سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه 20 سوالی دانش ماندگار تغذیه ای وزارت بهداشت و پرسش نامه 35 سوالی رفتار تغذیه ای سالمندان بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 23 ازطریق آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.

یافته ها

سن سالمندان شرکت کننده در مطالعه 60 تا 79 سال بود. ازنظر توزیع جنسی اکثریت مرد (53/3درصد) بودند. نتایج نشان داد تاثیر آموزش به شیوه پرسش و پاسخ بر بهبود وضعیت تغذیه ای(0/031=F=4/397, P) و دانش ماندگار تغذیه ای سالمندان (0/002=F=10/108, P) موثر است. ولی آموزش استفاده از پمفلت و سخنرانی بر وضعیت تغذیه و دانش ماندگار تاثیر آماری معنی داری ندارد.

نتیجه گیری

روش آموزشی پرسش و پاسخ، روش موثرتری در مقایسه با سخنرانی و ارایه پمفلت در تغییر دانش تغذیه ای و وضعیت تغذیه ای سالمندان است که به تدوین برنامه های آموزشی مناسب در افراد سالمند کمک فراوانی می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!