جایگاه توان بخشی در ایران: موانع و تسهیل کننده ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

توان بخشی یکی از خدمات اساسی برای سالمندان و نیز افراد دارای ناتوانی در تمام طول دوران زندگی است و امکان برابری فرصت ها و مشارکت این افراد را در جامعه فراهم می کند. درواقع یکی از اصلی ترین ارکان حوزه سلامت است، اما در کشور توجه بیشتر به مفهوم درمان بوده و بعد توان بخشی مورد غفلت واقع شده و جایگاه مشخصی در نظام سلامت ایران ندارد. هدف از مطالعه حاضر تبیین موانع و تسهیل کننده های جایگاه توان بخشی در ایران است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا بود که با مشارکت 13 نفر از متخصصان در رشته های مختلف توان بخشی انجام شد. افراد براساس نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن داده ها به اشباع انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق فردی نیمه ساختاریافته از اسفند 1399 تا اسفند 1400 در محل کار شرکت کنندگان جمع آوری شدند. کلیه مصاحبه ها ضبط، بازنویسی و مرور شدند. سپس به روش تحلیل محتوای قراردادی و با استفاده از مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها درطی فرایند تجزیه و تحلیل در 2 طبقه اصلی موانع و تسهیل کننده ها قرار گرفتند. موانع جایگاه توان بخشی شامل 4 زیرطبقه تعدد متولیان توان بخشی، عدم آگاهی مسیولین، عدم توجه به نقش شهرداری در توان بخشی و نقص در مدیریت توان بخشی بود و تسهیل کننده های جایگاه توان بخشی شامل 4 زیرطبقه فرهنگ سازی درخصوص توان بخشی و ناتوانی، ارتقای بینش مسیولین، نقش متخصصان رشته های توان بخشی و بهره مندی از تجارب دنیا بود.

نتیجه گیری

ارتقای جایگاه توان بخشی در کشور نیازمند شناخت و تبیین موانع و تسهیل کننده های آن است. شناسایی آن ها می تواند به مسیولین و سیاست گذاران در ارتقای جایگاه توان بخشی و ارایه بهتر خدمات به افراد دارای ناتوانی در طول دوران زندگی کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!