مشخصات روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه گذار مراقبت در جامعه سالمندان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

پرسش نامه گذار مراقبت ابزاری قابل اعتماد و معتبر جهت ارزیابی کیفیت گذار مراقبت از دیدگاه بیماران است. این مطالعه با هدف بررسی ساختار مفهومی و ویژگی های روان سنجی پرسش نامه گذار مراقبت در سالمندان ایرانی انجام شده است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه روش شناختی برای ارزیابی مشخصات روان سنجی پرسش نامه گذار مراقبت نسخه فارسی است. فرایند ترجمه پرسش نامه گذار مراقبت بر اساس روش استاندارد ترجمه و معادل سازی مدل اعتبار یابی کیفیت زندگی انجام شد. این پرسش نامه توسط 200 نفر سالمند دارای معیار های ورود به مطالعه، به روش نمونه گیری در دسترس تکمیل شد. روایی صوری، روایی محتوایی، روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی) و روایی همگرا مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسش نامه با روش همسانی درونی (محاسبه آلفای کرونباخ) و آزمون بازآزمون ارزیابی شد. تحلیل های آماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 انجام پذیرفت.

یافته ها

شاخص روایی محتوا برای کل پرسش نامه 0/966=S-CVI به دست آمد. به دنبال تحلیل عاملی تاییدی، پرسش نامه گذار مراقبت 4 عاملی تایید نشد و برازش خوبی را نشان نداد (P<0/001 و RMSEA=0/093 و GFI=0/851 و NFI=0/644 و CFI=0/731). پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی، 3 عامل اولویت های بیمار و مراقب، خودمدیریتی و پیگیری ها و مدیریت دارویی معرفی شدند. روایی همگرایی پرسش نامه گذار مراقبت با ابزار خودکارآمدی عمومی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، 0/468 نشان داده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0/76) و ضریب همبستگی درون خوشه ای (0/85=ICC) به دست آمد.

نتیجه گیری

نسخه فارسی پرسش نامه گذار مراقبت، تابع 4 عامل نسخه اصلی ابزار گذار مراقبت نیست. نسخه فارسی با 3 عامل تبیین شده در جامعه سالمندان ایرانی، با توجه به روایی و پایایی مناسب، پتانسیل توجه به عنوان ابزاری کارآمد برای ارزیابی گذار مراقبت در عرصه بالین و پژوهش را دارد. مزایای سنجش گذار مراقبت و تاثیر آن بر ارتقای برنامه های ترخیص و استمرار مراقبت در ساختار های گوناگون مراقبتی، ضرورت توجه به این ابزار را توجیه می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!