جداسازی و شناسایی باکتریهای خاکزاد با ارزیابی توان مهار زیستی Fusarium oxysporum در گیاه گوجه فرنگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

باکتری های ریزوسفری محرک رشد، جایگزینی مناسب برای سموم شیمیایی در کنترل بیمارگرها به‎خصوص بیمارگرهای خاکزاد هستند. Fusarium oxysporum یکی از قارچ های مهم بیماریزای پژمردگی گوجه فرنگی است که خسارات جدی به محصولات کشاورزی وارد می کند.

هدف

هدف از این پژوهش، بررسی میزان بازدارندگی از رشد قارچ Fusarium oxysporum با باکتری های جدا شده از خاک در شرایط آزمایشگاه می باشد.

مواد و روش ها

به منظور جداسازی مهارگرهای زیستی، باکتری ها  از لحاظ تولید اکسین، انحلال فسفر، تولید سیدروفور، بازدارندگی رشد قارچ غربال شدند. شناسایی مولکولی جدایه های منتخب توسط تکثیر ژن 16SrDNA انجام شد. بررسی توانایی باکتری ها در کنترل بیمارگر Fusarium oxysporum. در شرایط گلخانه انجام شد.

نتایج

از بین 80 جدایه مورد مطالعه هفت جدایه توانایی تولید اکسین، ده جدایه توانایی انحلال فسفات، شش جدایه توانایی تولید سیدروفور و هفت جدایه توانایی جلوگیری از رشد بیماری‎گر داشتند که از میان آنها جدایه های 560 و 83 بیشترین میزان تولید اکسین و توانایی حل فسفات و درصد بازدارندگی از رشد قارچ را داشتند. تطابق چندگانه (Multiple alignment) توالی 16SrDNA دو باکتری منتخب، با سایر توالی‎های 16SrDNA موجود در بانک ژنی NCBI نشان داد که جدایه 56 و 83 با 98 و 9/99 درصد شباهت به ترتیب متعلق به Bacillus amyloliquefaciens وBacillus atrophaeus  می‎باشند.

نتیجه گیری

از بین جدایه ها، هفت جدایه در شرایط آزمایشگاه توانایی خوبی در بازدارندگی از رشد F. oxysporum نشان دادند، برای بررسی آزمایش های گلخانه ای انتخاب شدند. در آزمایش های گلخانه ای، هر 5 جدایه به طور معنی داری ((P<0.05)) بیماری را کنترل کردند که بیشترین کنترل کنندگی مربوط به جدایه 56 بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!