الگوی پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی برمبنای نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فضای کسب وکارهای امروزی بسیار پیچیده و پویا است. رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر بازار به ایجاد چالشی اساسی برای کسب وکارها منجر شده است و حرکت به سمت خلق ارزش و نوآوری تنها شیوه رهایی از این چالش ها است. تدوین هر اندازه هم خوب استراتژی به تنهایی کافی نبوده و پیاده سازی آن در عمل ضرورتی انکارناپذیر است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در صنعت لبنیات انجام شده است.

روش شناسی: 

برای انجام پژوهش که دارای مبنای فلسفی تفسیری و رویکرد استقرایی است، از روش کیفی و راهبرد داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت کنندگان بر اساس نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه با 9 نفر از خبرگان شاغل در صنعت لبنیات استان همدان بود. همچنین برای تحلیل داده های پژوهش از شیوه کدگذاری سه مرحله ای کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد.

یافته ها

داده های پژوهش پس از تحلیل در قالب الگوی پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی به عنوان مقوله محوری، شرایط علی(همسویی استراتژیک، تعاملات و ارتباطات، سیستم ها و تکنولوژی، ساختار سازمانی، طرح ریزی عملیاتی، فرهنگ مشارکت، مهارت های مدیریتی و نیروی انسانی)، عوامل زمینه‏ای(شرایط مدیریتی، شرایط نیروی انسانی و شرایط سازمانی)، شرایط مداخله گر(تاثیر عوامل بیرون از صنعت، تاثیر عوامل درون صنعت)، راهبردها(خلق، حذف، کاهش و افزایش) و پیامدها(تحقق اهداف پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در سازمان، بهبود اثربخش فعالیت ها و بهبود عملکرد سازمان) دسته بندی شدند.

نتیجه گیری

الگوی پژوهش می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران جهت برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در صنعت لبنیات جهت ورود به بازارهای جدید و حذف یا کاهش رقابت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!