اثربخشی تمرینات شروث بر بهبود زاویه کاب، روتیشن تنه و کیفیت زندگی نوجوانان دارای اسکولیوز ایدیوپاتیک: مطالعه مروری سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 اسکولیوز ایدیوپاتیک، بدشکلی پیچیده و سه بعدی ستون فقرات است که بیشترین میزان شیوع آن در دوره نوجوانی (10تا 18 سال) است. عدم توجه به این بدشکلی می تواند بر شدت و عوارض ناشی بیفزاید. روش های تمرینی مختلفی در جهت پیشگیری، مدیریت و اصلاح اسکولیوزیس طراحی شده است. در این میان، روش شروث به دلیل نتایج امیدوارکننده بیشتر مورد توجه محققین و درمانگران قرار گرفته است. بااین حال هنوز شواهد ضد و نقیضی دال بر اثربخشی آن وجود دارد. بنابراین هدف مطالعه مروری حاضر بررسی اثربخشی تمرینات شروث بر زاویه کاب، روتیشن تنه و کیفیت زندگی نوجوانان دارای اسکولیوز ایدیوپاتیک می باشد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه مروری، جست وجو در فاصله زمانی سال های 2005 تا ماه دسامبر 2021 میلادی ازطریق پایگاه های اطلاعاتی کاکرین، مدلین، پابمد، اسکوپوس و گوگل اسکالر و با استفاده از کلیدواژه های مرتبط با اصلاح اسکولیوز ایدیوپاتیک انجام شد. مقالاتی که صرفا از تمرینات شروث به عنوان مداخله بهره بردند، در معیار ورود به مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی کیفیت مقالات از مقیاس پایگاه داده های شواهد فیزیوتراپی استفاده شد.

یافته ها:

 در جست وجوی اولیه تعداد 96 مقاله دریافت شد. درمجموع تعداد 10 مقاله با میانگین نمره 8/5 در مقیاس پایگاه داده های شواهد فیزیوتراپی مجوز ورود به مطالعه را کسب کردند. در بین مقالات ورودی متغیرهای زاویه کاب، کیفیت زندگی و روتیشن تنه به ترتیب با 9، 6 و 4 تکرار مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده اثرات معنادار تمرینات شروث برکاهش زاویه کاب (بیشتر از 5 درجه)، روتیشن تنه (بیشتر از 3 درجه) و بهبود کیفیت زندگی می باشد، درحالی که تنها در یک مقاله کاهش معنادار زاویه کاب (کمتر از 5 درجه)، مشاهده نشد.

نتیجه گیری:

 شواهد حاکی از تاثیرات مثبت تمرینات شروث در بهبود این بدشکلی است. به نظر می رسد این تمرینات در ترکیب با سایر روش ها مانند ثبات مرکزی و پیلاتس موجب حصول نتایج بهتر می شود. بااین حال مقالات دارای سطح کیفت متوسط می باشند و همین امر احساس نیاز به انجام مطالعات با کیفیت در آینده را به منظور پاسخ قطعی تر ضروری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!