تاثیر تمرینات مبتنی بر واقعیت مجازی بر تعادل و خطر سقوط زنان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 زمین افتادن یا سقوط به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات سالمندی مطرح شده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر تمرینات تعادلی مبتنی بر واقعیت مجازی بر تعادل ایستا و پویا و خطر سقوط زنان سالمند بود.

مواد و روش ها :

جامعه آماری این تحقیق کلیه سالمندان زن با میانگین سنی 0/34±64/96 و میانگین قد 0/67±163/16 سانتی متر و میانگین جرم بدن 4/91±64/27 کیلوگرم شهر تهران بودند. تعداد 30 نفر که به صورت دردسترس و هدفمند و براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) تقسیم بندی شدند. در پیش آزمون، تعادل ایستا و پویای آزمودنی ها توسط دستگاه تعادل سنج بایودکس و خطر سقوط بوسیله آزمون شاخص راه رفتن پویا سنجیده شد. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 6 هفته (هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه) به تمرینات مبتنی بر واقعیت مجازی پرداختند. در پایان، از کلیه آزمودنی ها پس آزمون گرفته شد و داده های به دست آمده توسط آزمون های تی زوجی و تحلیل کوواریانس با نسخه 21 نرم افزار SPSS در سطح معناداری 0/95 تجزیه و تحلیل شدند. 

یافته ها :

یافته های تحقیق حاضر نشان داد 6 هفته تمرینات مبتنی بر واقعیت مجازی بر تعادل ایستا و پویا و کاهش خطر سقوط زنان سالمند، تاثیر مثبت و معناداری دارد (P=0/001).

نتیجه گیری:

 نتایج تحقیق حاضر نشان داد تمرینات مبتنی بر واقعیت مجازی نقش زیادی در بهبود تعادل ایستا، پویا و کاهش خطر سقوط سالمندان دارد، بنابراین پیشنهاد می شود این گروه سنی با بهره مندی از این شیوه تمرینی تاثیرگذار، از اختلال در تعادل و پیامدهای ناگوار بعد از آن که امری اجتناب ناپذیر به دنبال افزایش سن می باشد، جلوگیری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
246 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!