تاثیر تمرینات با الگوهای مختلف حرکات چشم بر نوسان قامت سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 کنترل قامت از ضروری ترین و اساسی ترین مولفه ها برای حفظ استقلال حرکت و وضعیت قایم در سالمندان است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر الگوهای مختلف تمرینات بینایی بر نوسانات قامتی سالمندان است.

مواد و روش ها :

پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و 72 شرکت کننده زن سالمند در شهر مشهد بود. میانگین سن، وزن و قد آن ها به ترتیب بدین صورت بود: (سال 2/4±68/7)، (کیلوگرم 4/4±67/7) (سانتی متر 3/2±163/1). شرکت کننده ها به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه، شامل 3 گروه آزمایش (تمرین ساکاد، آنتی ساکاد و تمرین تعقیبی) و 1 گروه کنترل تقسیم شدند. همه گروه ها تحت 4 شرایط متفاوت ارایه محرک بینایی و هم زمان با ثبت نوسانات قامتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه های تمرینی به مدت 4 هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس مرکب در اندازه های تکراری استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نسخه 25 نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها :

نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری نشان داد اثر اصلی زمان در سطح قدامی-خلفی و داخلی-خارجی به ترتیب با ضریب اثر 0/57 و 0/492، معنادار است (05/P<0) و بدین معناست که دامنه نوسان قامت در گروه های آزمایشی بدون در نظر گرفتن گروه تمرینی، تفاوت معنادار در طول زمان داشته اند. همچنین اثر تعاملی زمان در سطح قدامی-خلفی و داخلی-خارجی به ترتیب با اندازه اثر 0/168 و 0/28 معنادار است (0/010=P) و بیانگر کاهش معنادار میانگین نوسانات قامت در طول زمان در گروه ها است. نتایج نشان داد گروه تمرینات ساکادی بیشترین کاهش را در میزان نوسانات قامت در سطح قدامی-خلفی و داخلی-خارجی نشان دادند (05/P<0).

نتیجه گیری:

 به طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد انجام تمرینات بینایی با استراتژی های مختلف، باعث کاهش نوسانات قامتی در محور داخلی-خارجی و قدامی-خلفی شرکت کننده ها شد. باتوجه به نتایج می توان نتیجه گرفت که تکالیف ساکادی نسبت به تکالیف آنتی ساکاد و تعقیبی در هر دو محور قدامی-خلفی و داخلی-خارجی، نوسان قامت کمتری ایجاد می کند. نهایتا باتوجه به اثر بخشی تمرین الگوهای مختلف بینایی بر نوسانات قامت، پیشنهاد می شود این تمرینات به منظور کاهش نوسانات قامت در برنامه تمرینی سالمندان قرار داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
348 تا 361
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!