بررسی تاثیر مکمل ویتامینD و کلسیم همراه با تمرینات دایره ای با شدت بالا بر وضعیت لیپید و چربی بدن در افراد مسن دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تغییرات در سبک زندگی مانند تغییرات رژیم غذایی و تمرین های ورزشی قویا برای مدیریت اختلال چربی (دیس لیپیدمی) توصیه می شود. این مطالعه درصدد است تا به بررسی تاثیر مرکب تمرینات دایره ای با شدت بالا همراه با مکمل های ویتامینD و کلیسیم بر میزان چربی بدن و وضعیت لیپید پلاسما در افراد مسن با اضافه وزن بپردازد.

مواد و روش ها

مجموع 47 فرد مسن به صورت تصادفی در 4 گروه براساس میزان شاخص توده بدنی بدین صورت طبقه بندی شدند: گروه ویتامینD+کلسیم+تمرینات دایره ای با شدت بالا (12 نفر)، گروه تمرینات دایره ای با شدت بالا+دارونما (13 نفر)، گروه ویتامینD+مکمل کلسیم (12 نفر) و گروه کنترل (10 نفر). افراد گروه ویتامینD+مکمل کلسیم به ترتیب ویتامینD به میزان IU50000 و کلسیم به میزن 1000 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته دریافت کردند. در همین حال، افراد گروه تمرینات ورزشی 3 روز در هفته به مدت 8 هفته به تمرینات ورزشی پرداختند. افراد گروه ویتامینD+کلسیم+تمرینات دایره ای با شدت بالا در هر دو مداخله شرکت کردند. از گروه کنترل خواسته شد تا فعالیت های روزمره خود را در طول مدت مطالعه حفظ کنند. سطوح چربی بدن و لیپید خون در ابتدای مطالعه و پس از مداخله 8 هفته ای ارزیابی شد.

یافته ها

گروه های تمرینات دایره ای با شدت بالا+دارونما، ویتامینD+کلسیم+تمرینات دایره ای با شدت بالا و گروه ویتامینD+مکمل کلسیم کاهش چشمگیری در درصد چربی بدن نشان دادند (P<0/05)، درحالی که هیچ گونه تغییر چشمگیری در گروه کنترل مشاهده نشد. به علاوه، شاخص های لیپوپروتیین با چگالی بالا، تری گلیسیرید، کلسترول تام و لیپوپروتیین با چگالی پایین در گروه های تمرینات دایره ای با شدت بالا+دارونما، ویتامینD+کلسیم+تمرینات دایره ای با شدت بالا و ویتامینD+مکمل کلسیم به طور چشمگیری بهبود یافت (P<0/05). این در حالیست که هیچ گونه تغییر چشمگیری در این متغیرها در گروه کنترل مشاهده نشد.

نتیجه گیری

یافته ها نشان دادند تمرینات دایره ای با شدت بالا، ویتامینD و مکمل کلسیم به طور مثبتی بر میزان چربی بدن و لیپید خون در افراد مسن با اضافه وزن تاثیر خواهد گذاشت. به علاوه، ویتامینD و مکمل کلسیم به طور خاص هنگام ترکیب با تمرینات ورزشی موثر بودند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
478 تا 496
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!