ارزیابی رضایت مندی از شاخص‏ های توانمندسازی سکونتگاه‏ های غیررسمی با تاکید بر مسائل اجتماعی و اقتصادی (نمونه موردی: محله خلیل‏ آباد تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آگاهی از شاخص‏ های اقتصادی و اجتماعی توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‏ های غیررسمی و همچنین سنجش میزان رضایتمندی از این شاخص ‏ها به منظور تسهیل مشکلات و ارتقاء توانمندی‏ ساکنین این سکونتگاه ‏ها می‏ تواند به عنوان رهیافتی کارگشا و اثربخش قلمداد گردد. هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان رضایتمندی ساکنین سکونتگاه غیررسمی خلیل ‏آباد تبریز از شاخص ‏های اقتصادی و اجتماعی توانمندسازی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - تحلیلی بوده که برای تجزیه‏ و ‏تحلیل داده‏ ها از روش پرسشنامه و آزمون‏ های اسپیرمن، تی تک نمونه ‏ای و فریدمن استفاده شده است. داده‏ های پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ‏ای و بررسی میدانی گردآوری شده و حجم نمونه هم طبق فرمول کوکران معادل 379 نفر برآورده شده است. نتایج به دست آمده از تحلیل داده‏ ها و پرسشنامه ‏ها حاکی از آن است که از نظر ساکنان محله خلیل‏ آباد تبریز به لحاظ میزان رضایت مندی در بین مولفه ‏های مورد مطالعه، مولفه امنیت (2/97) و حمایت از نظام اقتصاد محلی و بازاریابی صنایع کوچک محله ‏ای (1/35) به ترتیب بیشترین و کمترین میزان رضایت مندی را داشتند و همچنین به لحاظ اهمیت مولفه امنیت (9/58) در رتبه نخست و مولفه امید به زندگی (4/94) در رتبه آخر قرار داشتند. یافته ‏های دیگر تحقیق نشان می‏ دهد شاخص ‏های اقتصادی و اجتماعی دارای رابطه معنادار با یکدیگر هستند و در نهایت می‏ توان گفت میزان رضایت مندی ساکنین از هر دو شاخص توانمندسازی پایین ‏تر از حد متوسط می ‏باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!