اثر برخی تنظیم کننده های رشد گیاهی بر القای کالوس و کربوهیدارت ها بر ترکیبات بیوشیمیایی گیاه کاسنی (Cichorium intybus L.) در شرایط In vitro

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کاسنی (Cichorium intybus L.) گیاهی دارویی است که از همه قسمت های این گیاه (ریشه، برگ، دانه) استفاده می شود. هدف این پژوهش بررسی اثر تنظیم کننده های رشد گیاهی بر القاء کالوس حاصل از برگ و دمبرگ کاسنی و بررسی اثر کربوهیدرات ها (ساکارز و گلوکز) بر ترکیبات بیوشیمیایی (فلاونویید، فعالیت آنتی اکسیدان، فنل، قند، آنتوسیانین) کالوس های تولید شده می باشد. برای این منظور از سیتوکنین های BAP و KIN در 3 سطح (5/0، 1 و 5/1 میلی گرم در لیتر) و NAA در 3 سطح (2/0، 5/0 و 1 میلی گرم در لیتر) در محیط کشت MS برای القاء کالوس استفاده شد. اثر سطوح مختلف ساکارز و گلوکز در 5 سطح (1، 2، 3، 4، 5 درصد) با تیمار شاهد در محیط کشت ½ MS مایع مورد بررسی قرار گرفت. در حضور 1 میلی گرم در لیتر از BAP و NAA بیشترین درصد کال زایی و وزن توده کالوس مشاهده شد. نتایج نشان داد که کربوهیدرات های مورد مطالعه بر ترکیبات بیوشیمیایی کاسنی اثر معنی دار (P<0.01) دارد. بیشترین میزان فنل در تیمار 3 درصد گلوکز (28/0 میلی گرم گالیک اسید بر گرم وزن تر) و بیشترین میزان فلاونویید در غلظت 4 درصد گلوکز (29/0 میلی گرم کویرستین بر گرم وزن تر) مشاهده شد. بیشترین مقدار فعالیت های آنتی اکسیدانی و قند به ترتیب در غلظت گلوکز 1 درصد (51/89 درصد) و گلوکز 4 درصد (97/86 میکروگرم) مشاهده شد. بیشترین میزان آنتوسیانین به میزان 1/7 میکرومول بر گرم وزن تر در تیمار گلوکز 5 درصد مشاهده شد. با مقایسه تیمار شاهد و سطوح غلظت ساکارز و گلوکز نتیجه گیری شد که ترکیبات بیوشیمیایی در حضور گلوکز مقدار بیشتری را داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!