تاثیر آموزش ارتباطتاثیر آموزش ارتباط درمانی به روش ایفای نقش در پرستاران بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی؛ یک مطالعه نیمه تجربی درمانی به روش ایفای نقش در پرستاران بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی ؛ یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اضطراب به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر سلامت بدن در دوره قبل از عمل جراحی سبب کاهش واکنش های ایمنی، افزایش خطر عفونت زخم، افزایش اقامت بیمار در بیمارستان و بالا رفتن هزینه های درمانی می شود. ارتباط درمانی یکی از روش های کاهش اضطراب است که باعث ایجاد یک رابطه درمانی موثر می شود. لذا در این راستا مطالعه ای باهدف تعیین تاثیر آموزش ارتباط درمانی به روش ایفای نقش به پرستاران بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی شکم در سال 1399 انجام گرفت.

مواد و روش کار

در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 75 نفر از پرستاران شاغل در دو مرکز درمانی ارومیه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. سپس در گروه مداخله، به پرستاران مهارت های ارتباطی به روش ایفای نقش در یک دوره 7 روزه آموزش داده شد ولی در گروه کنترل مداخله ای (به جز مراقبت های روتین) صورت نگرفت. در گروه مداخله قبل از مداخله و بعد از اتمام مداخله آزمونی با استفاده از پرسشنامه اسپیل برگر، به صورت پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. جهت ارزیابی نتایج پژوهش، داده های به دست آمده از واحدهای پژوهش توسط نرم افزار آماری spss 16 و آزمون های آماری کای دو و تی تست مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج اختلاف آماری معنی داری را بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله ازنظر میانگین نمره اضطراب آشکار (P=0.698) و اضطراب پنهان (P=0.72) نشان نداد. اما پس از آموزش مهارت های ارتباطی، نتایج اختلاف آماری معنی داری را بین دو گروه کنترل و مداخله بعد از مداخله ازنظر میانگین نمره اضطراب آشکار (P=0.006) و اضطراب پنهان (P=0.001) نشان داد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی به روش ایفای نقش در پرستاران، منجر به برقراری ارتباط درمانی بهتر آنان با بیمار، بازگو کردن بهتر نگرانی ها توسط بیمار و نیز کاهش سطح اضطراب آن ها قبل از عمل جراحی شکم می گردد. با توجه به نقش مهارت ارتباطی پرستاران بر کاهش سطح اضطراب در بیماران قبل از جراحی پیشنهاد می شود، مهارت های ارتباطی با استفاده از روش های آموزشی اثربخش ازجمله روش ایفای نقش به پرستاران آموزش داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
415 تا 423
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!