اثربخشی فلوروکینولون ها بر سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جداسازی شده از عفونت خارجی چشم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس یکی از شایع ترین باکتری های مسبب کراتیت و کونژونکتیویت است. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی فلوروکینولون ها بر سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین جداسازی شده از عفونت خارجی چشم انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 187 نمونه جداسازی شده از عفونت خارجی چشم بیماران 2 ماهه تا 61 ساله با علایم کونژونکتیویت و کراتیت بستری یا مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های استان های گلستان و مازندران طی سال های 1401-1399 انجام شد. از تست های استاندارد میکروبیولوژیک فنوتیپی و تشخیص مولکولی (PCR) برای ردیابی سویه های مقاوم به متی سلین استافیلوکوکوس اوریوس (Methicillin-resistant Staphylococcus aureus: MRSA) استفاده شد. تعیین حساسیت دارویی به کینولون ها و حداقل غلظت مهاری آنها در محدوده 0.06-64 میکروگرم برمیلی لیتر با تکنیک میکرودایلوشن براث انجام گردید.

یافته ها

52 مورد سویه MRSA چشمی تایید شد که به طور معنی داری در فصل بهار، جنس زن و محدوده سنی 30-1 سال بیشتر بود (P<0.05). در زمره سویه های MRSA عامل کونژکتیویت، بیشترین مقاومت دارویی نسبت به سیپروفلوکساسین به میزان 18 مورد (48.64%) تعیین شد. انوکساسین و افلوکساسن با نرخ یکسان 17 مورد (45.95%) در رتبه های بعدی مقاومت قرار گرفتند. حداقل غلظت مهاری جمی فلوکساسین که رشد 90 درصد سویه های MRSA حاصل از کونژکتیوتیت را مهار کرد (MIC90=0.25 میکروگرم بر میلی لیتر) 32 برابر کمتر از سیپروفلوکساسین تعیین شد.

نتیجه گیری

استافیلوکوکوس اوریوس ممکن است تحت تاثیر فصل و گروه سنی شایع ترین علل کونژکتیویت و کراتیت باشد. با توجه به پتانسیل ضد باکتریایی بالای جمی فلوکساسین در شرایط آزمایشگاهی نتایج این مطالعه می تواند در درمان عفونت های چشمی موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!