چالش های سازمان های مردم نهاد برای ارتقاء سلامت اجتماعی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان های مردم نهاد (سمن) (Non-governmental organizations: NGOs) از دیرباز در حوزه سلامت فعال بوده و نقش کلیدی و به سزایی در آن داشته اند؛ ولی این سازمان ها در برای ارتقاء سلامت اجتماعی برای مردم کمتر شناخته شده هستند و زیاد مورد توجه برنامه ریزان و مدیران نظام سلامت نیستند. این مطالعه به منظور تبیین چالش های سازمان های مردم نهاد برای ارتقاء سلامت اجتماعی انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه کیفی روی 15 نفر از مدیران و صاحب نظران علمی و اجرایی وزارت بهداشت، وزارت کشور، استانداری، دانشگاه های علوم پزشکی کشور و و سازمان های مردم نهاد با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف در سال 1400 انجام شد. داده ها با استفاده از راهنمای مصاحبه و به روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته جمع آوری شدند. سپس داده ها پس از ضبط و پیاده سازی، به روش تحلیل محتوا آنالیز شدند.

یافته ها

چالش های سازمان های مردم نهاد برای ارتقاء سلامت اجتماعی در شش عنوان اصلی چالش های برنامه ریزی، سازماندهی، عملکردی، سیاستی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی و 33 عنوان فرعی طبقه بندی گردید. اکثر مشارکت کنندگان بر نقش ضعیف سازمان های مردم نهاد در ارتقاء سلامت اجتماعی تاکید داشتند و آن را ناشی از چالش های برنامه ریزی، سازماندهی، عملکردی، سیاستی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی دانستند.

نتیجه گیری

توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در ارتباط با داشتن برنامه راهبردی و عملیاتی و جذب منابع مالی از بخش های مختلف دولتی، خصوصی و خیرین کمک شایانی به تقویت آنها برای پیشبرد برنامه های ارتقاء سلامت اجتماعی خواهد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!