طراحی سازه ایمنی زا بر اساس پروتئین اسپایک (s) ویروس کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 کرونا ویروس انسانی یکی از اعضای خانواده کروناویریده و عامل ایجاد کننده عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. با وجود شیوع چندین باره شدید اپیدمی و عدم داروی ضد ویروسی مناسب، اما هنوز پیشرفت زیادی در رابطه با واکسن مبتنی بر اپی توپ که برای HCoV طراحی شود، حاصل نشده است. 

مواد و روش ها

روش کار در این مطالعه این گونه بود که به ترتیب با انتخاب توالی پروتیین اسپایک کرونا ویروس از مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، بازیابی توالی پروتیین و تعیین اپی توپ های T ، B مورد نیاز برای تولید واکسن کایمر، بررسی آنتی ژنسیته و الرژنسیته و توکسیسیتی اپی توپ های انتخابی توسط سرورهای مختلف، پیکربندی ترکیب کایمر اولیه از واکسن اپی توپی طراحی شد. سپس به ارزیابی واکسن کایمر از نظر ساختاری و قابلیت اتصال به سلول های B و ترکیبات MHCI ،II و بررسی ساختار دو بعدی و جایگاه امینواسیدها و پیوندها در مدل سازه ایمنی زا و نیز بررسی فیزیک و شیمیایی و پایداری واکسن مدل توسط برخی سرورهای دیگر پرداخته شد. در نهایت، سپس برای اتصال در برابر مولکول های آنتی ژن های لکوسیتی انسانی، با استفاده از تکنیک های داکینگ ملکولی برای بررسی اثر متقابل با اپی توپ آزمایش شد. 

ملاحظات اخلاقی: 

تمامی اصول اخلاقی در این مقاله در نظر گرفته شده است. شرکت کنندگان در جریان هدف تحقیق و مراحل اجرای آن قرار گرفتند. آنها همچنین از محرمانه بودن اطلاعات خود اطمینان داشتند. اصول کنوانسیون هلسینکی نیز رعایت شد.

یافته ها

نتایج حاصل بیانگر آن بودند که سازه ایمنی زای ایجادشده از لحاظ ساختار دو بعدی و سه بعدی و جایگاه امینواسیدها و پیوندها در مدل سازه ایمنی زا، سمیت و الرژن بودن و آنتی ژنسیته در شرایط مطلوبی قرار داشت و دارای پایداری (شاخص ناپایداری 33.93) و نیمه عمر مطلوب و شرایط فیزیک و شیمیایی مناسبی بود. 

نتیجه گیری

 به طور کلی سازه ایمنی زایی که در این فرایند پژوهشی تهیه شد، توانست در فرایند داکینگ برهم کنش مطلوبی با برخی از اجزای سیستم ایمنی آنتی ژن های لکوسیتی انسانی داشته باشدکه این بیانگر شناسایی مطلوب این سازه توسط سیستم ایمنی هومورال و سلولی بدن و تحریک آن ها در جهت تولید ایمنی در بدن شخص میزبان است که البته اثبات مطمین تر آن نیازمند فرایندهای فاز بالینی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
596 تا 615
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!