هم سنجی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر افکارخودآیند منفی، علائم روان شناختی، شدت درد و کیفیت زندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندرم فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن همراه با درد گسترده اسکلتی عضلانی است که در درجه اول زنان را مبتلا می کند و بر بسیاری از ابعاد زندگی روان شناختی و اجتماعی فرد تاثیر منفی می گذارد. این پژوهش با هدف هم سنجی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر افکارخودآیند منفی، علایم روان شناختی، شدت درد و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی افراد دارای علایم فیبرومیالژیای مراجعه کننده به کلینیک درد مهرگان منطقه 3 میرداماد، کلیلینک درد سیدخندان منطقه 4 تهران و کلینیک درد بیمارستان طالقانی منطقه 1 تهران تشکیل دادند. از این جامعه 30 نفر به صورت دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در 3 گروه آزمایشی 1، گروه آزمایشی 2 و کنترل قرار داده شدند. تعداد افراد نمونه 30 نفر بودند که هرکدام از این گروه ها شامل 10 نفر بودند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، پرسش نامه شدت درد، پرسش نامه علایم روان شناختی (اضطراب، استرس و افسردگی) ، پرسش نامه افکارخودآیند منفی بود.

ملاحظات اخلاقی

این مطالعه با شناسه IR. IAU. ARAK. REC. 1400.005 به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک رسیده است.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس اثربخشی هر دو مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر 4 متغیر شدت درد، علایم روان شناختی، افکار خودآیند منفی و کیفیت زندگی را تایید کرد (0/05>P). مقایسه دو روش مداخله نشان داد دو مداخله اجرا شده، اثربخشی تقریبا یکسانی بر شدت درد، علایم روان شناختی و افکار خودآیند منفی داشتند (0/05P).

نتیجه گیری

نتایج بیانگر آن است که رویکردهای درمانی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و شفقت درمانی برای افراد دارای بیماری فیبرومیالژیای تحت درمان مناسب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!