مطالعه اثر مهارت‎های مقابله ای روان‎شناختی بر رابطه استرس و آسیب ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 رابطه بین استرس و آسیب ورزشی و همچنین تاثیر عوامل رونشناختی بر رخداد آسیب در مطالعات زیادی بررسی شده است. برخی عناصر روان‎شناختی اثر مستقیم یا غیر مستقیم خود بر بروز آسیب ورزشی را از طریق پاسخ استرس نشان داده اند. بر اساس شواهد پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت‎های روان‎شناختی مقابله‎ای بر رابطه استرس و آسیب ورزشی انجام گردید.

روش‎ شناسی: 

در این پژوهش توصیفی همبستگی، 341 ورزشکار زن و مرد آسیب دیده در رشته‎ های گوناگون ورزشی و با میانگین سنی حدود 26 سال شرکت نمودند. همه افراد نمونه حداقل یک روز به علت آسیب‎ فعالیت ورزشی نداشتند. پرسش‎نامه‎‎ "بررسی حوادث زندگی ورزشکاران دانشگاهی" برای اندازه‎ گیری استرس، و "سیاهه مهارت‎‎های مقابله ورزشی_ 28" برای ارزیابی روش‎‎های مقابله به‎کار برده شدند. آسیب ورزشی نیز توسط پرسش‎نامه طراحی شده ارزیابی گردید.. تاثیر روش‎های مقابله بر رابطه استرس/ آسیب ورزشی توسط مدل‎سازی رگرسیون لجستیک بررسی گردید.

یافته ‎ها:

 منابع مقابله کل و دو زیرمقیاس "مقابله با مشکلات" و "مربی‎پذیری" تاثیر معنی‎داری بر رابطه استرس و آسیب ورزشی نشان ندادند، اما پنج زیرمقیاس"اوج تحمل فشار"، "تعیین هدف/ آمادگی ذهنی"، "تمرکز"، "رهایی از نگرانی"، و "اطمینان و انگیزه موفقیت" اثر تعدیل کنندگی معنی‎داری بر این رابطه داشتند.

نتیجه‎ گیری:

 به نظر می‎رسد که استفاده از روش‎‎های مداخلاتی مناسب به منظور ارتقای استراتژی‎های مقابله‎ای منجر به مدیریت بهتر استرس و کاهش بروز آسیب‎‎های ورزشی و شدت آنها می‎گردد. نتایج کاربردی حاصل از مطالعات رون‎شناختی در حوزه آسیب‎های ورزشی نقش موثری در کاهش عوارض فردی و اجتماعی آسیب ورزشی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!