نگرش کادر درمانی در خصوص دستور عدم احیا: مروری بر مطالعات انجام شده در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درمان بیماران در روزهای پایانی زندگی، همواره چالشی برای کادر درمان، از جمله: پزشکان و پرستاران بوده است و تصمیم گیری در مورد ادامه درمان در این نوع بیماران، یکی از اساسی ترین نیازهای متخصصان سلامت می باشد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی نگرش کادر درمانی، در خصوص دستور عدم احیا، مروری بر مطالعات انجام شده در ایران، انجام شده است.

روش کار

این پژوهش از نوع مرور نظام مند، می باشد. برای بررسی اولیه مطالعات انجام شده، از مقالات پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان، مانند:SID ،Iranmedex ،Magiran  و  انگلیسی زبان، ازجمله: Science Direct, web of science و Scopus و موتورهای جستجوگر PubMed و Google Scholar، بدون محدودیت زمانی و جستجوی منطقی کلیدواژه های فارسی، شامل: «عدم احیای قلبی - ریوی»، «سیاست های منع احیا»، «دستور عدم احیا»، «ایران» و... و کلیدواژه های انگلیسی، مانند: cardiopulmonary  do-not-resuscitate,  do-not-resuscitate  policy, iran,,  do-not-resuscitate   order, DNR، استفاده گردید. ارزیابی کیفیت مقالات، با استفاده از چک لیست استاندارد STROBE، صورت گرفت.

یافته ها

در مرحله اولیه جستجوی مطالعات، 963 مقاله بررسی گردید؛ سپس پژوهشگران، به بررسی مطالعات جستجو شده پرداختند و تعداد 952 مقاله، به دلیل مرتبط نبودن با موضوع مورد بررسی، تکراری بودن و عدم دسترسی به مقاله، کامل حذف گردید. انتخاب پژوهش های توصیفی صورت گرفته در ایران، به هر دو زبان فارسی و انگلیسی انجام شد که در نهایت 11 مقاله، جهت تحلیل و نگارش تحقیق، استفاده گردید. مقالات در سه طبقه اصلی، مورد ارزیابی نگرش ها، ابزارها و سیاست ها، مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه گیری

با توجه به وجود نگرش مثبت در مطالعات، پیشنهاد می شود ضمن توسعه، یکپارچه سازی و استانداردسازی ابزارهای نگرش سنجی و بررسی نقش سایر متغیرهای میانجی، بر نگرش کادر درمان نسبت به دستورعدم احیا، لازم است که ملاحظات اخلاقی، فقهی و حقوقی این امر به درستی مورد تحلیل قرار گیرد و بر طبق آن دستورالعمل اجرایی شفافی در اختیار کادر درمان، قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!