تاثیر آرام سازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری پرستاران مراقبت کننده از بیماران کووید 19: یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری به ویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبه رو هستند. در کنار سایر عوامل استرس زای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تاثیر آرام سازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری پرستاران در مراقبت کننده از بیماران کووید 19 انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهی بود. واحدهای پژوهش شامل 62 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان واسعی سبزوار بودند که در سال 1399 به روش سرشماری و تخصیص تصادفی به دو گروه آرام سازی بنسون و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله دو بار در هفته به مدت یک ماه و هر بار20 دقیقه تمرینات آرام سازی را انجام دادند. جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه کیفیت زندگی کاری  WRQoL-2انجام شد. داده ها توسط نرم افزار 16spss تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری تمام پرستاران پیش از مداخله در شرایط پاندمی کرونا 4/4±53 بود که در سطوح کیفیت زندگی پایین کاری قرار می گیرد. کیفیت زندگی کاری پرستاران مراقبت ویژه پس از انجام آرام سازی بنسون، در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (p<0.05).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که آرام سازی بنسون باعث افزایش کیفیت زندگی کاری در پرستاران در مواجهه با بیماران کووید 19 می شود از این رو پیشنهاد می شود مدیران پرستاری ضمن به کارگیری روش های آرام سازی، با ایجاد محیط کاری آرام و کم استرس زمینه مشارکت فعالانه پرستاران را فراهم کنند و به اهداف نظام سلامت دست یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!