مقایسه استحکام باند بین پرسلن و زیرساخت فلزی تیتانیومی ساخته شده به دو روش Milling و EBM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از اصلی ترین علت شکست رستوریشن ها نبود استحکام باند کافی بین پرسلن و فلز می باشد که به عوامل مختلفی از جمله نحوه ی ساخت رستوریشن بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر روش ساخت فریم ورک فلزی بر استحکام باند پرسلن به آلیاژ تیتانیوم ساخته شده به دو روش EBM و Milling انجام شد. 

مواد و روش ها

  در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی  مجموعا 20 نمونه در 2 گروه 10تایی ساخته شد. یک مولد رزینی طبق استاندارد ISO-9693 ساخته شد. از اسکن گرفته شده از این مولد برای ساخت نمونه های milling توسط دستگاه تراش از دیسک های تیتانیومی و نمونه های EBM توسط دستگاه Arcam EBM system از پودر آلیاژ Ti-6Al-4V استفاده شد. قبل از پرسلن گذاری نمونه ها تحت سندبلاست با ذرات آلومینیوم اکساید 110 میکرونی قرار گرفتند و توسط یک لایه نازک تیتانیوم باندینگ پوشیده شدند سپس روی هر 20 نمونه، پرسلن به ارتفاع 1/1 میلی متر در فضای مستطیل شکلی در وسط نمونه به ابعاد 3×8 میلی متر قرار داده شد. تست Three point bending برای تمام نمونه ها انجام شد و میزان آن ثبت شد. مقادیر به دست آمده از میزان استحکام باند با آزمون t تجزیه و تحلیل شدند و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد .

یافته ها

 استحکام باند به دست آمده در گروه EBM (67/3±36/34) MPa و در گروه 34/4±52/46MPa    بود که از لحاظ آماری بین دو گروه تفاوت معنا داری داشت. (001/0>p)

نتیجه گیری

  استحکام باند پرسلن و فریم فلزی تیتانیوم در روش milling از EBM بیشتر بود. با این حال هر دو گروه مقادیر استحکام باند بالاتر از حداقل میزان استاندارد ISO برای رستوریشن های فلز-سرامیک که 25 مگاپاسکال است را نشان دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!