بررسی افکار و اقدام به خودکشی در میان کادر درمان در دوران همه گیری کووید-19: یک مطالعه مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از پیامدهای روان شناختی ناشی از همه گیری کووید-19، بروز افکار و اقدام به خودکشی در میان افراد جامعه و به خصوص کادر درمان بود. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین رفتار خودکشی در میان کادر درمان در دوران همه گیری کووید-19 انجام گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه مروری نظام مند حاضر، در فروردین ماه 1402، با استفاده از موتورهای جستجوگر SID، Magiran، ScienceDirect، Google Scholar، PubMed، Springer، Scopus و هم چنین کلیدواژه های Suicide، Treatment staff، Health care workers، Nurses، Physicians، COVID-19، Coronavirus و معادل فارسی آن ها در ارتباط با افکار و اقدام به خودکشی کادر درمان انجام شد. تعداد 10 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که افکار خودکشی از 31/6 تا 81/15 درصد و اقدام به خودکشی در بین کادر درمان از 8/10 تا 1/11 درصد متغیر بود. عواملی از قبیل سلامت روان نامطلوب، خواب کم، استرس زیاد، حمایت کم، کاهش اعتمادبه نفس، مصرف داروی روان گردان، نگرانی درآمد، تنهایی، انزوای اجتماعی، نداشتن فرزند، استرس ناشی از همه گیری کووید-19، افسردگی، اضطراب و اقدام به خودکشی قبلی، از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده اقدام به خودکشی بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این پژوهش ضمن تاکید بر رشد آگاهی در زمینه علل و روش های خودکشی میان کادر درمان، ضرورت این موضوع را متوجه متصدیان و برنامه ریزان سازمان های بهداشتی و درمانی می کند تا در راستای تدوین سیاست های پیش گیری از خودکشی در همه گیری ها، گام های اصولی بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
523 تا 538
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!