فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و دوم شماره 5 (پیاپی 172، امرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/31
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 435-436

    علاوه بر تمام مقالات مروری که تا کنون در مجله دانشگاه پیرامون آن ها صحبت کرده ایم [10-1]، یکی دیگر از انواع جالب مقالات مروری که توسط پژوهشگران در حوزه سلامت به رشته تحریر در می آید با عنوان؛ مطالعات مختلط مروری (Mixed studies review) نامیده می شود. این مطالعات، از دو جزء مجزا شامل یک مطالعه مروری، همراه با یک مطالعه کیفی (Qualitative study)، تشکیل می شوند [11]. در جزء مروری مطالعه، محققین سعی می کنند که با انجام یک مطالعه نظام مند، نه تنها استراتژی جستجوی خود را به دقت شرح دهند، بلکه معیارهای ورود و خروج مقالات پژوهشی به مطالعه خود و شیوه سنجش میزان کیفیت آن ها را نیز با دقت تشریح نمایند. این مطالعات که معمولا برای مطالعه میزان اثرگذاری یک استراتژی پیشگیرانه به کار می روند، نشان خواهند داد که جمع بندی مطالعات موجود، تا چه اندازه این استراتژی پیشگیرانه را موفقیت آمیز قلمداد می نمایند. جمع بندی مقالات در این مرحله، معمولا به صورت کیفی و در قالب یک یا چند جدول ارایه خواهد شد [11]. جزء دوم این مطالعات مختلط مروری، معمولا از یک مطالعه کیفی تشکیل می شود. در این مرحله، محققین با بهره گیری از روش های مطالعات کیفی با چند نفر از ذی نفعان مهم در موضوع مورد نظر، مصاحبه کرده و نظرات آن ها را پیرامون میزان موفقیت استراتژی پیشگیری مورد نظر، نقاط قوت و نقاط ضعف آن،  جویا خواهند شد. آن ها همچنین ممکن است نظرات ذی نفعان را در خصوص ایجاد تغییرات لازم برای افزایش میزان موفقیت استراتژی مورد نظر نیز مورد پرس و جو قرار دهند. به این ترتیب، در این قبیل مطالعات، جزء مروری تکمیل کننده جزء کیفی مطالعه خواهد بود [11]. از این رو، مطالعات مختلط مروری می توانند در صورتی که به خوبی طراحی شوند، دیدگاه های کامل تری را پیرامون استراتژی پیشگیرانه مورد نظر، در مقایسه با یک مقاله مروری تنها، برای خوانندگان خود به ارمغان آورند. برای نمونه، این مطالعات با موفقیت در زمینه مداخلات تغییر رفتار در بازماندگان سرطان کولورکتال [12] و تجربه امیدواری در والدین کودکان مبتلا به سرطان [13]، به کار رفته اند. با این وجود، استاندارد دقیقی برای این مطالعات هنوز تعریف نشده است. به ویژه بر روی این نکته بحث می شود که آیا باید جز مروری را اول انجام داد و یا جزء کیفی را؟ یا این که هر دو جزء را همزمان با هم انجام داد و سپس در یک نقطه از زمان، نتایج هر دو مطالعه را در هم ادغام و سپس گزارش نمود. هر کدام از این رویکردها می توانند مزایا و معایب خود را داشته و از همین رو، موافقین و مخالفین خاص خود را دارند [11]. با این وجود، به نظر راقم این سطور، انجام جزء مروری مطالعه در مرحله اول، رویکرد مناسب تری است. چرا که در این روش، محققین ابتدا به یک جمع بندی خردمندانه از دانش موجود خواهند رسید. نه تنها میزان موفقیت استراتژی مورد نظر، بلکه نقاط قوت و ضعف آن و شیوه های تغییر در استراتژی را نیز مشخص خواهند کرد. مجموعه این دانش سبب خواهد شد که آن ها بتوانند سوالات مورد نظر در بخش کیفی مطالعه خود را، با آگاهی و دقت بیشتری طراحی نمایند. این نکته سبب خواهد شد که جزء کیفی مطالعه، نتایج قوی تری را به همراه داشته باشد.

    کلیدواژگان: مروری
  • شهناز خالقی پور*، مریم خرم آبادی صفحات 437-458
    زمینه و هدف

    بیماری سرطان از نظر روان شناختی کاهش قابل ملاحظه ای در کیفیت زندگی بیمار ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی عملکرد روان شناختی مثبت در رابطه بین خلق و خو، جبران افراطی و سرکوب گری عاطفی با تاب آوری در بیماران مبتلا به سرطان گوارش انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، تمامی بیماران مبتلا به سرطان گوارش در بیمارستان های شهید رحیمی و شهدای عشایر شهر خرم آباد در سال 1400 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند، 148 نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های سرکوب گری عاطفی Weinberger، تاب آوری Conner-Davidson، سرشت و منش (Temperament and Character Inventory) و جبران افراطی Young و پرسش نامه عملکرد روان شناختی مثبت Rajaei و همکاران جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد عملکرد روان شناختی مثبت در رابطه بین خلق و خو و تاب آوری (621/0=β) و در رابطه بین جبران افراطی و تاب آوری (412/0=β)، نقش میانجی دارد (001/0>P). هم چنین، خلق و خو (421/0=β)، جبران افراطی (365/0=β)، سرکوب گری (647/0=β) و عملکرد روان شناختی مثبت (723/0=β) بر تاب آوری بیماران مبتلا به سرطان گوارش اثر مستقیم دارند (001/0>P).

    نتیجه گیری

    یافته های مطالعه حاضر نشان داد که عملکرد روان شناختی مثبت، تاثیر خلق و خو بر تاب آوری بیماران مبتلا به سرطان را میانجی گری می کند. بنابراین، به نظر می رسد، بیماران مبتلا به سرطان با عملکرد روان شناختی مثبت می توانند تاب آوری خود را جهت مقابله با پیامدهای منفی ناشی از سرطان افزایش دهند.

    کلیدواژگان: عملکرد روان شناختی مثبت، خلق و خو، جبران افراطی، سرکوب گری عاطفی، تاب آوری، سرطان گوارش
  • نسرین نامجو باغینی، امان الله سلطانی*، علیرضا منظری توکلی، حمدالله منظری توکلی صفحات 459-478
    زمینه و هدف

    اعتبارسنجی مقیاس رفتار خودکشی می تواند به ارزیابی چگونگی و کیفیت رفتار کمک بیشتری نماید. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی رفتار خودکشی نوجوانان در دختران دانش آموز دوره متوسطه دوم شهر کرمان در سال 1400 بود.

    مواد و روش ها

    این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه دختران دانش آموز دوره متوسطه دوم شهر کرمان در سال 1400 بود. تعداد 682 نفر به عنوان نمونه تعیین شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق دو مقیاس ارزیابی رفتار خودکشی نوجوانان و احتمال خودکشی Cull و Gill جمع آوری گردید. برای بررسی روایی و پایایی مقیاس از روش های روایی محتوا، همگرا، روایی سازه، روش های همسانی درونی استفاده گردید.

    یافته ها

    تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که مقیاس ارزیابی رفتار خودکشی نوجوانان از سه عامل تشکیل شده است که در مجموع 88/62 درصد از واریانس رفتار خودکشی را تبیین می کنند. نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی برای همه سوالات قابل قبول بود. این پرسش نامه به همراه مقیاس احتمال خودکشی Cull و Gill اجرا شد که با 16 آیتم از روایی هم زمان مناسبی برخوردار بود (001/0<p). ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 84/0 و خرده مقیاس ها در محدوده 87/0 تا 95/0 بود.

    نتیجه گیری

    مقیاس ارزیابی رفتار خودکشی نوجوانان 16-آیتمی دارای پایایی و روایی مناسب برای دختران دانش آموز است. بنابراین، این مقیاس را می توان برای ارزیابی وضعیت رفتار خودکشی نوجوانان در دختران دانش آموز دوره متوسطه به کار برد.

    کلیدواژگان: رفتار، خودکشی، دختر، دانش آموز، اعتباریابی، کرمان
  • علیرضا صالح پور، زهرا یوسفی*، محسن گل پرور صفحات 479-494
    زمینه و هدف

    افراد دارای لکنت نگرش مثبت نسبت به خود و توانایی های برقراری ارتباط را از دست داده و تمایل کمی به شرکت در ارتباطات اجتماعی نشان می دهند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان دارای لکنت بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود که با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری انجام شد. جامعه آماری شامل بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی و روان شناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402 بود. حجم نمونه 45 نفر بود که به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (در هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه های آزمایش درمان های ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد را طی 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه تنظیم هیجان Gross و John (2003) استفاده شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج مطالعه حاکی از تاثیر روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنت بود (001/0>P) و میزان اثربخشی هر دو روش مشابه بود (05/0<P).

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج، متخصصین فعال در حوزه لکنت می توانند در درمان این افراد استفاده از روش های ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد را در کنار سایر درمان ها مدنظر قرار دهند.

    کلیدواژگان: لکنت، ذهن آگاهی، درمان پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان
  • امیرعلی جعفرنژادگرو*، رها نوروزی، ابراهیم پیری صفحات 495-506
    زمینه و هدف

    خستگی ناشی از دویدن در افراد با سابقه ابتلاء به کووید-19 به دلیل تغییرات الکترومایوگرافی می تواند منجر به تغییر نیروهای عکس العمل زمین گردد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه مقادیر اوج نیروهای عکس العمل زمین قبل و بعد از خستگی در زنان با سابقه کووید-19 در مقایسه با زنان سالم طی راه رفتن بود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 14 زن با سابقه ابتلاء به کووید-19 و 14 زن سالم استان اردبیل در سال 1400 بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد با سابقه ابتلاء به بیماری کووید-19 دارای نتایج مثبت آزمایش کووید-19 (Polymerase chain reaction; PCR) در زمان ابتلاء بودند. از صفحه نیروی برتک با نرخ نمونه برداری 1000 هرتز برای ثبت نیروی عکس العمل زمین طی راه رفتن استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که به لحاظ آماری تفاوت معنی داری در مقادیر تغییرات میانگین پیش آزمون-پس آزمون بین زنان گروه سالم و کووید-19 وجود نداشت (05/0<P). با وجود این، مقادیر اختلاف میانگین پیش آزمون-پس آزمون متغیر اوج نیروی خارجی عکس العمل زمین دارای اختلافی نزدیک به سطح معنی داری (055/0=P)، با میزان اندازه اثر بالا (83/0=d) بود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد که عدم توانایی اعمال مکانیسم جبرانی در حین ظهور خستگی در افراد مبتلا به کووید-19 می تواند زمینه ای اصلی برای بروز آسیب و کاهش ثبات مفاصل حین راه رفتن باشد.

    کلیدواژگان: خستگی، نیروی عکس العمل زمین، کووید-19، راه رفتن
  • روح الله فلاح مدواری، حانیه دمشقی، حمیده بیدل، ریحانه سفیدکار، میلاد عباسی، احسان ابویی، مهدی جعفری ندوشن* صفحات 507-522
    زمینه و هدف

    مواجهه شغلی با صدا می تواند با اثرات روان شناختی مختلفی همراه باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط مواجهه صوتی، آزردگی و درک بلندی صدا با هوش اجتماعی و سبک های عمومی تصمیم گیری در کارگران معدن انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی در یک معدن استان یزد در سال 1401 انجام شد. در این پژوهش تعداد 65 نفر از کارگران به صورت در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. به منظور تعیین میزان مواجهه صوتی، دزیمتری با استفاده از دستگاه TES-1354 انجام شد. مطابق با تراز معادل صوت، کارگران به دو گروه مواجهه صوتی مجاز و غیرمجاز تقسیم شدند. آزردگی و درک صوتی کارگران با استفاده از پرسش نامه تعیین شد. به منظور ارزیابی هوش اجتماعی از پرسش نامه Silvera و همکاران استفاده شد. سبک های تصمیم گیری افراد با پرسش نامه Scott و Bruce ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل، همبستگی Pearson، همبستگی Spearman، مجذور کای و Mann-Whitney انجام شد.

    یافته ها

    در مطالعه حاضر بین دو گروه مورد مطالعه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معناداری وجود نداشت (05/0<P). میانه نمره آزردگی صوتی (001/0>P) و درک بلندی صدا (003/0=P) به طور معناداری در کارگران با مواجهه صوتی غیرمجاز بیشتر بود. هم چنین، میانگین نمره سبک تصمیم گیری اجتنابی به طور معناداری در کارگران با مواجهه صوتی غیرمجاز بیشتر بود (018/0=P).

    نتیجه گیری

    به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد مواجهه صوتی غیرمجاز با آزردگی، درک صوتی و سبک اجتنابی در ارتباط است. با توجه به اثرات غیر شنیداری مواجهه صوتی، اجرای برنامه حفاظت شنوایی در محیط های کاری با صدای غیرمجاز ضروری به نظر می رسد. 

    کلیدواژگان: صدا، درک بلندی صدا، تصمیم گیری، کارگران معدن
  • مینو میری، محسن رضائیان*، سید علیرضا قاسمی صفحات 523-538
    زمینه و هدف

    یکی از پیامدهای روان شناختی ناشی از همه گیری کووید-19، بروز افکار و اقدام به خودکشی در میان افراد جامعه و به خصوص کادر درمان بود. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین رفتار خودکشی در میان کادر درمان در دوران همه گیری کووید-19 انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    مطالعه مروری نظام مند حاضر، در فروردین ماه 1402، با استفاده از موتورهای جستجوگر SID، Magiran، ScienceDirect، Google Scholar، PubMed، Springer، Scopus و هم چنین کلیدواژه های Suicide، Treatment staff، Health care workers، Nurses، Physicians، COVID-19، Coronavirus و معادل فارسی آن ها در ارتباط با افکار و اقدام به خودکشی کادر درمان انجام شد. تعداد 10 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان داد که افکار خودکشی از 31/6 تا 81/15 درصد و اقدام به خودکشی در بین کادر درمان از 8/10 تا 1/11 درصد متغیر بود. عواملی از قبیل سلامت روان نامطلوب، خواب کم، استرس زیاد، حمایت کم، کاهش اعتمادبه نفس، مصرف داروی روان گردان، نگرانی درآمد، تنهایی، انزوای اجتماعی، نداشتن فرزند، استرس ناشی از همه گیری کووید-19، افسردگی، اضطراب و اقدام به خودکشی قبلی، از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده اقدام به خودکشی بودند.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این پژوهش ضمن تاکید بر رشد آگاهی در زمینه علل و روش های خودکشی میان کادر درمان، ضرورت این موضوع را متوجه متصدیان و برنامه ریزان سازمان های بهداشتی و درمانی می کند تا در راستای تدوین سیاست های پیش گیری از خودکشی در همه گیری ها، گام های اصولی بردارند.

    کلیدواژگان: کادر درمان، افکار خودکشی، اقدام به خودکشی، کووید-19، مطالعه مروری نظام مند
  • سید ضیاء طباطبایی، مهدی نشان، حسن احمدی نیا، سیده شیرین لطفی پور رفسنجانی، مهدی عبدالکریمی* صفحات 539-548
    زمینه و هدف

    رضایت مندی از خدمات ارایه شده در مراکز بهداشت از ابزارهای ارتقاء کیفیت خدمات می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت مندی در مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت شهری انار در طی همه گیری کووید-19 انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی در میان 322 نفر از مراجعین مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    در مطالعه حاضر، کمترین میزان رضایت از زمان انتظار برای دریافت خدمات و واحد ارایه خدمات سلامت روان گزارش شد. در مورد میزان رضایت از مهارت های آموزشی (66/72 درصد)، ارتباطی (11/71 درصد) و مهارت مراقبتی پرسنل (97/72 درصد) از مراجعین، گزینه زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کرده بودند.

    نتیجه گیری

    رضایت مندی مراجعین از خدمات بهداشتی در دوران همه گیری کووید-19 از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار بود. کاهش عوامل نارضایتی و ارتقاء رضایت مندی از خدمات ارایه شده به ویژه خدمات سلامت روان و دندان پزشکی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: رضایت بیمار، خدمات سلامت، کووید-19، مراکز سلامت، شهر انار
  • زینب خالدیان، مریم تاجور* صفحات 549-553

    سردبیر محترم در فرایند طراحی مطالعات مروری در حوزه سلامت، یکی از اساسی ترین عناصر، نحوه دستیابی به شواهد و اسناد است [1]. با توجه به حجم وسیع و رو به رشد شواهد منتشر شده از یک سو، هم چنین چالش های اجرایی در دستیابی به ادبیات خاکستری از سوی دیگر، شناسایی همه مطالعات مرتبط بدون جستجوی سیستماتیک تقریبا غیر ممکن است [2]. چگونگی جستجو و بازیابی اطلاعات و ادبیات مرتبط با پژوهش نه تنها در طراحی و اجرای پژوهش بلکه در سایر مراحل کار شامل تحلیل نتایج و انتشار یافته ها به صورت پروتکل یا مقاله دارای اهمیت است و باید به گونه ای طراحی شود که منجر به شناسایی شواهد واجد شرایط، موثر و کارآمد با حداقل تورش شده و در صورت لزوم برای سایرین قابل تکرار باشد [4-3]. روش های جستجوی شواهد متنوع بوده و  ممکن است به صورت جستجوی ناوبری، اکتشافی و سیستماتیک انجام شود [6-5]. لازم است که نویسندگان مقالات مروری، روش جستجو را  مبتنی بر چارچوب متدولوژیک (مرور نظام مند یا غیر نظام مند) انتخاب نموده و در کلیه مراحل پژوهش از طراحی تا اجرا به اصول آن پایبند باشند [7-6]. Cooper و همکاران (2018) ضمن بررسی نه راهنمای منتشرشده بین المللی در زمینه اجرای مرورهای سیستماتیک، یک مدل جامع را برای فرآیند جستجوی اطلاعات معرفی نمودند. این مدل شامل 8 مرحله کلیدی: تصمیم گیری درباره مجری جستجوی ادبیات، تعیین اهداف کلی و جزیی جستجو، آمادگی برای جستجوی ادبیات، طراحی استراتژی جستجو، تعیین فرآیند اجرایی و مکان و پایگاه های مورد جستجو، مدیریت منابع، مستندسازی جستجو می باشد [8]. ضمن تاکید بر اهمیت کلیه مراحل اجرای جستجو، مستندسازی و گزارش فرایند جستجو عنصری کلیدی به ویژه در مرورهای سیستماتیک است، زیرا آنچه که انجام شده است را به وضوح به خوانندگان منتقل نموده و به آن ها در قضاوت و تصمیم گیری در زمینه اعتبار و باورپذیری نتایج جستجو کمک می نماید [9]. هم چنین در کلیه ابزارهای موجود برای ارزیابی کیفیت مقالات مروری، حداقل یک آیتم به بررسی فرآیند جستجوی شواهد و گزارش دهی آن اختصاص دارد که گواهی بر اهمیت این موضوع است [9-8]. اگرچه راهنماهای متعددی برای گزارش مرورهای سیستماتیک وجود دارد، اما انتقاداتی بر آن ها وارد است. به عنوان نمونه در 11 ابزاری که به این منظور تا قبل از سال 2007 معرفی شده است تنها یک آیتم مشترک در زمینه نحوه گزارش جستجوی شواهد وجود دارد [9]. هم چنین در چک لیست پریزما (PRISMA: Preferred Reporting for Systematic reviews and Meta-Analysis)  که متداول ترین راهنمای گزارش دهی برای مرورهای سیستماتیک بوده و در سال 2009 معرفی و در 2020 به روز رسانی شده است، صرفا سه آیتم 8،7 و 17 به نحوه گزارش جستجو اختصاص یافته است  که در عمل گزارش جامعی از جستجو را ارایه نمی دهد  و الزاما منجر به گزارش تکرارپذیر نمی شود به این معنی که تکرار جستجو مبتنی بر گزارش و مولفه های مذکور در آن، منجر به نتایج مشابه نمی شود. چالش دیگر ماهیت مولتی فاکتوریال آیتم های مذکور در چک لیست پریزما است. آیتم 7 مربوط به گزارش تمام منابع اطلاعاتی اعم از پایگاه های اطلاعاتی، مدت زمان بررسی، تماس با نویسندگان مطالعات شناسایی شده، آیتم 8 مربوط به گزارش کامل استراتژی جستجو حداقل برای یک پایگاه اطلاعاتی، ملاک های ورود مطالعات و محدودیت ها، آیتم 17 مربوط به گزارش مطالعات غربال شده، مطالعات ارزیابی شده و مطالعات وارد شده در مرور  و موارد حذف شده، با ذکر دلیل می باشد. این ویژگی ممکن است نویسندگان را دچار تورش نماید به نحوی که تصور کنند اگر یکی از اجزای مربوط به آیتم را رعایت کنند، می توانند آن را به عنوان یک گزارش کامل تلقی کنند [13-10]. گزارش ناقص روش های جستجوی ادبیات می تواند منجر به تردید و  هم چنین کاهش اعتماد نسبت به نتایج نهایی مرور سیستماتیک شود. اگر برای محققان بعدی و خوانندگان مرور سیستماتیک، مبتنی بر گزارش مرور، امکان درک فرآیند جمع آوری اطلاعات و یا بازتولید آن مهیا نشود این شک را در ذهن متبادر می نماید که شاید نویسنگان با انجام ندادن یک مطالعه دقیق یا از پیش تعیین شده، دچار خطا و یا سوءگیری شده باشند [14-12]. با عنایت به موارد اشاره شده، در اوایل سال 2021 و متعاقب انتشار نسخه به روز رسانی شده پریزما (PRISMA-2020) چک لیستی اختصاصی برای گزارش نویسی جستجوی شواهد تحت عنوان PRISMA-S تدوین و منتشر شده است که نواقص موجود را پوشش می دهد. این ابزار در همراهی با انواع چک لیست های اجرایی مطالعات مروری برای محققین، نویسندگان، سردبیران، داوران و متخصصین کتابداری قابل استفاده می باشد. این چک لیست مشتمل بر 16 آیتم است که روش های متنوع جستجو و جزییات مرتبط به آن را پوشش داده و همراه با راهنمای توصیفی مشتمل بر مثال های عینی برای هر آیتم منتشر شده است. از مهم ترین نقاط قوت آن توجه توامان به پایگاه اطلاعاتی و پلتفرم جستجو، جستجوی همزمان چند پایگاه اطلاعاتی (Multi Database searching)، جستجو در رجیستری ها (Study registries)، نقل قول ها (Citation Searching)، منابع آنلاین، گزارش تماس با نویسندگان، جزییات استراتژی جستجو، جعبه واژگان اختصاری، مخازن نگهداری (Repository) و دسترسی آنلاین به نتایج جستجو و گزارش زمان اجرای هر استراتژی جستجو و به روزرسانی آن است که به نوبه خود منجر به کاهش یافته های تکراری در نتایج جستجو در پایگاه های اطلاعاتی مختلف، هم چنین شفافیت و تکرارپذیری عملیات می شود. به علاوه در نمودار فرایند جستجو (Flow Diagram) که جزییات بازیابی اسناد را نمایش می دهد گزارش رکوردهای بازیابی شده به تفکیک پایگاه و به صورت کل، و تعداد رکورد های حاصل در به روزرسانی ها  در بخش تکمیلی گزارش تاکید شده است. علاوه بر اینکه هر نوع مرور سیستماتیکی بسته به سوال تحقیق و روش های انتخاب شده توسط نویسندگان، از همه یا بخش هایی از موارد موجود در بخش منابع اطلاعاتی و روش های چک لیست می تواند استفاده نماید، این ابزار در تدوین پروتکل مرورهای سیستماتیک نیز کاربردی است. این چک لیست به تیم های مرور سیستماتیک کمک می کند تا بخش جستجوی شواهد مربوط به مطالعه خود را به وضوح، شفاف و با جزییات کافی گزارش کنند تا امکان تکرارپذیری فراهم شود، اما به عنوان ابزاری برای هدایت انجام مرور سیستماتیک یا ارزیابی کیفیت جستجو یا کیفیت مرور سیستماتیک طراحی نشده است [14]. از آنجایی که چشم انداز مقالات مروری به ویژه مرورهای سیستماتیک گردآوری جامع و هدفمند شواهد در تلاش برای پاسخگویی به سوال پژوهش و یا ایجاد سوال و فرضیات جدید در اتمسفری مبتنی بر منطق دیالکتیک علمی و شفافیت است، امید می رود محققین در این مسیر با بهره برداری از ابزارهای علمی در دسترس، به رسالت خود جامه عمل بپوشانند.

|
  • Mohsen Rezaeian* Pages 435-436
  • Shahnaz Khaleghipour*, Maryam Khorramabadi Pages 437-458
    Background and Objectives

    Psychologically, cancer causes a significant decrease in the patient's quality of life. The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of positive psychological functioning in the relationship between mood, overcompensation, and emotional suppression and resilience in patients with gastrointestinal cancer.

    Materials and Methods

    This descriptive research method was correlation type. The statistical population was all patients with gastrointestinal cancer in Shahid Rahimi and Shohada-ye Ashayer Hospitals in Khoramabad City in 2021, and 148 people were selected by purposive sampling. The desired data were collected using Weinberger's Emotional Suppression, Conner-Davidson's Resilience, Young-Rygh's Extreme Compensation, and Rajaei et al.'s Positive Psychological Functioning Questionnaires, and Temperament and Character Inventory. Data analysis was done using path analysis method.

    Results

    The results showed that positive psychological performance has a mediating role in the relationship between temperament and resilience (β=0.621) and in the relationship between overcompensation and resilience (β=0.412) (p<0.001). Also, mood (β=0.421, extreme compensation (β=0.365), repression (β=0.647), and positive psychological function (β=0.723) have a direct effect on the resilience of patients with digestive cancer (p<0.001).

    Conclusion

    The results of the present study showed that positive psychological functioning mediates the effect of mood on the resilience of cancer patients. Therefore, it appears that cancer patients with positive psychological functioning can increase their resilience to deal with the negative consequences of cancer.

    Keywords: Positive psychological functioning, Mood, Overcompensation, Emotional repression, Resilience, Gastrointestinal cancer
  • Nasrin Namjo Baghini, Amanollah Soltani*, Alireza Manzari Tavakoli, Hamdollah Manzari Tavakoli Pages 459-478
    Background and Objectives

    Validating the suicide behavior scale can provide a better assessment of the quality and nature of behavior. Therefore, the aim of this study was to determine the factor structure and validity of the Suicide Behavior Assessment Scale in female high school students in Kerman City in 2021.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, statistical population included all female high school students in Kerman city in 2021. A sample size of 682 was selected using cluster random sampling method. Data were collected through two suicide behavior assessment scales and the Cull and Gill’s Suicide Probability Scale. Content validity, convergent validity, structural validity, and internal consistency methods were used to examine the validity and reliability of the scale.

    Results

    Exploratory and confirmatory factor analysis showed that the Suicide Behavior Assessment Scale consists of three factors that explain 62.88% of the variance of suicide behavior. The content validity ratio and content validity index were acceptable for all questions. This questionnaire, along with the Cull and Gill’s Suicide Probability Scale, with 16 items, had appropriate concurrent validity (p<0.001). The Cronbach's alpha coefficient for the entire scale was 0.84 and for subscales ranged from 0.87 to 0.95.

    Conclusion

    The 16-item Suicide Behavior Assessment Scale has appropriate reliability and validity for female high school students. Therefore, this scale can be used to evaluate the status of suicide behavior in female high school students.

    Keywords: Behavior, Suicide, Female, Student, Validity, Kerman
  • Alireza Salehpoor, Zahra Yousefi*, Mohsen Golparvar Pages 479-494
    Background and Objectives

    People with stuttering have lost their positive attitude towards themselves and their ability to communicate and show little desire to participate in social communication. The aim of the present study was to compare the effect of mindfulness-based stress reduction (MBSR) with acceptance and commitment therapy (ACT) on dimensions of emotion regulation in adults with stuttering.

    Materials and Methods

    This study was a quasi-experimental type with two experimental groups and one a control group, which was carried out with a pre-test, post-test, and follow-up design. The statistical population included all adults aged 18 to 40 with stuttering who referred to speech therapy and psychology centers in Isfahan city in 2022-2023. The sample size was 45 people who were purposefully selected and randomly divided into two experimental groups and one control group (15 people in each group). The experimental groups received ACT and MBSR treatments during 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any intervention. Emotion Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003) was used to collect data. Data were analyzed using two-way repeated measures ANOVA.

    Results

    The results of the study indicated the effect of MBSR and ACT on emotion regulation dimensions of stuttering adults (p<0.001), and the effectiveness of both methods was similar (p>0.05).

    Conclusion

    According to the results, active specialists in the field of stuttering can consider the use of MBSR and ACT in the treatment of these people, along with other treatments.

    Keywords: Stuttering, Mindfulness, Acceptance, commitment therapy, Emotional regulation
  • Amirali Jafarnezhadgero*, Raha Noroozi, Ebrahim Piri Pages 495-506
    Background and Objectives

    Running related fatigue in people with a history of COVID-19 can lead to an alteration of ground reaction forces due to electromyography changes. The aim of this study was to compare the peak values of ground reaction forces before and after fatigue in women with a history of COVID-19 and healthy women during walking.

    Materials and Methods

    In the present quasi-experimental study, the statistical sample included 14 women with a history of COVID-19 and 14 healthy women in Ardabil province in 2021, who were selected by convenience sampling. People with the history of COVID-19 had a positive Polymerase Chain Reaction (PCR) test during the disease engagement. Bertec force plate with a sampling rate of 1000 Hz was used to record the ground reaction force data during walking. Data were analyzed using independent two-sample t-test.

    Results

    The results did not show any statistically significant difference in mean changes of pre- and post-test across healthy and COVID-19 women (p>0.05). However, the values of pre- and post-test mean differences of lateral ground reaction forces approach a significant level (p=0.055) with a high effect size value (d=0.83).

    Conclusion

    It appears that the inability to apply a compensatory mechanism during the appearance of fatigue in people with COVID-19 can be a serious reason for the occurrence of injury and reduce joint stability during walking.

    Keywords: Fatigue, Ground reaction force, COVID-19, Walking
  • Rohollah Fallah Madvari, Hanie Dameshghi, Hamideh Bidel, Reyhane Sefidkar, Milad Abbasi, Ehsan Abouee, Mahdi Jafari Nodoushan* Pages 507-522
    Background and Objectives

    Occupational noise exposure can be associated with various psychological effects. The present study was conducted with the aim of determining the relationship between noise exposure, annoyance, and loudness perception and social intelligence and general decision-making styles in workers.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted in a mine in Yazd Province in 2022. In this research, 65 workers were selected by convenience sampling and included in the study. In order to determine the level of noise exposure of workers, dosimetry was performed using a TES-1354 device. According to the sound equivalent level, workers were divided into two groups of permitted and unauthorized noise exposure. Worker's annoyance and loudness perception were determined using a questionnaire. Also, in order to evaluate social intelligence, Silvera et al.'s questionnaire was used. Decision-making styles were evaluated by Scott and Bruce's questionnaire. Data analysis was performed using independent sample t-test, Pearson and Spearman’s correlation coefficients, and chi-square and Mann-Whitney tests.

    Results

    In the present study, there was no significant difference between the two studied groups in terms of demographic variables (p>0.05). The median score of noise annoyance (p<0.001) and loudness perception (p=0.003) were significantly higher in the workers with unauthorized noise exposure. Also, the mean score of the avoidant decision-making style was significantly higher in the workers with unauthorized noise exposure (p=0.018).

    Conclusion

    In general, the results of the present study showed that unauthorized noise exposure was related to annoyance, loudness perception, and avoidant decision-making style. Considering the non-auditory effects of noise exposure, it seems necessary to implement a hearing protection program in workplaces with unauthorized noise.

    Keywords: Noise, Loudness perception, Decision making, Miners
  • Minoo Miri, Mohsen Rezaeian*, Seyed Alireza Ghasemi Pages 523-538
    Background and Objectives

    One of the psychological consequences of the COVID-19 epidemic was the occurrence of suicidal thoughts and attempts among people, especially the medical staff. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating suicidal thoughts and attempts among the treatment staff.

    Materials and Methods

    The present systematic review was performed in relation to the thoughts and attempts of suicide of the treatment staff in April 2023, using search engines SID, Magiran, ScienceDirect, Google Scholar, PubMed, Springer, and Scopus, and also keywords Suicide, Treatment staff, Health care workers, Nurses, Physicians, COVID-19, Coronavirus, and their Persian equivalents. A number of 10 articles were reviewed.

    Results

    The results of this study showed that suicidal thoughts ranged from 6.31 to 15.81 percent, and attempted suicide among the treatment staff ranged from 10.8 to 11.1 percent. Factors such as poor mental health, low sleep, high stress, low support, low self-confidence, use of psychoactive drugs, income worries, loneliness, social isolation, childlessness, stress caused by the COVID-19 pandemic, depression, anxiety, and previous suicide attempts, were among the most important predictors of suicide attempts.

    Conclusion

    The results of this research, while emphasizing the growth of awareness in the field of causes and methods of suicide among the medical staff, point out to the necessity of this issue that managers and planners of health and medical organizations have to take basic steps in order to formulate suicide prevention policies in epidemics.

    Keywords: Treatment staff, Suicidal thoughts, Attempted suicide, COVID-19, Systematic review
  • Seyed Zia Tabatabaei, Mahdi Neshan, Hassan Ahmadinia, Seyedeh Shirin Lotfipur Rafsanjani, Mahdi Abdolkarimi* Pages 539-548
    Background and Objectives

    Satisfaction with the services provided in health centers is one of the tools to improve the quality of services. The present study was carried out with the aim of determining the level of satisfaction among the clients of Anar urban comprehensive health service centers during the covid-19 epidemic.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted among 322 clients of comprehensive health service centers. The data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test, and one-way analysis of variance.

    Results

    In the present study, the lowest level of satisfaction was reported from the waiting time to receive services and the unit providing mental health services. Regarding the level of satisfaction with educational skills, communication skills, and care skills of the personnel respectively 72.66%, 71.11%, and 72.97% of the clients chose the options high and very high.

    Conclusion

    Clients' satisfaction with health services during the Covid-19 epidemic was relatively favorable. It is recommended to reduce dissatisfaction factors and improve satisfaction with the services provided, especially mental health and dental services.

    Keywords: Patient satisfaction, Health services, COVID-19, Health centers, Anar City
  • Zeinab Khaledian, Maryam Tajvar* Pages 549-553