تاثیر لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر ترکیب‏ شیمیایی، ویژگی‏های‏ تخمیر، پایداری‏ هوازی و گوارش‏پذیری آزمایشگاهی سیلاژ ذرت در مراحل برداشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه روش‏های گوناگونی برای کاهش اتلاف مواد غذایی در سیلو وجود دارد که یکی از این روش‏ها افزودن باکتری‏های مولد اسید لاکتیک به سیلو است. این باکتری‏ها با کاهش سریع pH از رشد باکتری‏های نامطلوب در سیلو جلوگیری کرده و در نتیجه ارزش تغذیه‏ ای سیلاژ حفظ می‏شود. از این رو این پژوهش با هدف بررسی اثر افزودنی لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر ترکیب شیمیایی، ویژگی های تخمیر و گوارش ‏‏پذیری آزمایشگاهی به‏ روش تولید گاز در سیلاژ ذرت در مراحل گوناگون برداشت انجام شد.

مواد و روش ‏ها:

 در دهه اول و آخر ماه های شهریور تا آبان طی شش مرحله به گونه تصادفی از شش مزرعه ذرت در حال برداشت با چاپر در شهرستان بردسیر نمونه‏ برداری انجام شد. در هر مرحله پس از اندازه گیری ماده خشک، نمونه ‏ها با و بدون افزودن باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم با تراکم حداقل CFU 1010× 8 در هر گرم نمونه تازه علوفه، با سه تکرار در سیلو های آزمایشگاهی به مدت دو ماه سیلو شدند. مقدار پس آب تولیدی سیلوها پس از 72 ساعت و نیز در روزهای 10، 20، 30 و 60 آزمایش اندازه گیری شد. پس از باز کردن سیلوها، بی‏درنگ pH سیلاژ و پایداری هوازی به همراه ماده خشک، ماده آلی، پروتیین خام، الیاف نامحلول در شوینده خنثی، الیاف نامحلول در شوینده اسیدی، کربوهیدرات‏های محلول در آب، نیتروژن آمونیاکی و اسید لاکتیک اندازه ‏گیری شد. گوارش ‏پذیری آزمایشگاهی به روش تولید گاز اندازه ‏گیری و فراسنجه‏ های تخمیر شامل انرژی قابل سوخت ‏و‏ ساز، اسیدهای چرب زنجیر کوتاه و گوارش‏پذیری ماده آلی براساس گاز تولیدی و ترکیب شیمیایی نمونه ‏ها از روابط استاندارد برآورد شد.

یافته‏ ها:

 یافته‏ های این پژوهش نشان داد که میانگین درصد ماده خشک در نمونه های برداشت شده در مراحل زمانی گوناگون، اختلاف معنی داری داشت. میانگین ماده خشک سیلاژ در ماه ‏های گوناگون برداشت، 4/19 درصد بود. افزودن باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم به ذرت علوفه‏ای بر غلظت اسید لاکتیک، نیتروژن آمونیاکی و ترکیبات شیمیایی سیلاژ ذرت تاثیر معنی‏ داری نداشت، ولی غلظت کربوهیدرات‏های محلول در آب در سیلاژهای دارای افزودنی از گروه شاهد کم‏تر بود (05/0>P). میزان pH سیلاژ و درصد پس آب تولیدی تحت تاثیر افزودنی باکتریایی قرار نگرفت (05/0<P)، ولی پایداری هوازی در سیلاژ دارای افزودنی از گروه شاهد کم‏تر بود (05/0>P). با افزودن باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم، گاز تجمعی تولید شده پس از 24 و 48 ساعت، پتانسیل تولید گاز (b)، نرخ تولید گاز (c) و همچنین انرژی قابل سوخت‏و‏ساز، اسیدهای چرب زنجیر کوتاه و گوارش‏پذیری ماده آلی سیلاژ نسبت به سیلاژهای بدون افزودنی تفاوت معنی‏داری نداشت.

نتیجه‏ گیری:

 یافته های این آزمایش نشان دادند که افزودن باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر ویژگی های تخمیر سیلاژ ذرت تولیدی در شهرستان بردسیر تاثیری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!