ارائه الگوی بهینه فرهنگ مدارس ابتدایی شهرستان ساوه به روش فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این مقاله با هدف ارایه الگوی بهینه فرهنگ مدارس ابتدایی شهرستان ساوه به روش فراترکیب سامان یافته است که از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش های کیفی است.

مواد و روش ها

جامعه آماری شامل کلیه ی اساتید حوزه مدیریت آموزشی و مدیران با سابقه سازمان آموزش و پرورش می باشد که برای فرایند دلفی 10 نفر با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه دلفی است. و شاخص ها با استفاده از تکنیک فراترکیب گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی بدست آمد. اعتبار پژوهش به وسیله توافق خبرگان و روایی به مدد اجماع نظرات و روایی صوری بدست آمد.

یافته ها

در این پژوهش 7 عامل معلمان، مدیریت، دانش آموزان، رشد و توسعه، عوامل برون سازمانی، روش های تدریس و ساختار سازمانی به عنوان مولفه های فرهنگ مدرسه معرفی شدند. همچنین بررسی ها نشان داد این مولفه ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند

نتیجه گیری

مدیریت مهمترین عامل در فرهنگ مدارس است. رفتار مدیران و کارکردهای آن می تواند نقش مهمی در ایجاد فرهنگ مثبت در مدارس داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 331
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.