تدوین پروتکل تاب آوری با رویکردی پیشگیرانه، و اثربخشی آن بر استرس، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری دانشجویان افسری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بالا بردن تاب آوری و آموزش مهارت های مقابله با استرس در نیروهای انتظامی به خصوص در دوره دانشجویی می تواند به عنوان یک عامل محافظت سلامت روان نه تنها در دوره دانشجویی بلکه در دوران خدمت، عمل کند. از این رو هدف از این پژوهش تدوین یک پروتکل جامع تاب آوری با رویکردی پیشگیرانه و اثربخشی آن بر استرس، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری دانشجویان افسری بود.

روش ها

پژوهش در مرحله اول از نوع توصیفی است که به روش دلفی انجام شد. در گام اول روایی پروتکل از شاخص روایی محتوایی (CVI) جلسات بر اساس نظرات متخصصین به شکل کمی استفاده  شد. CVI به کمک ارزیابی نظرات 10 متخصص (یک کارشناس دینی) در 4 فاز برای هر مرحله محاسبه شد. برای مرحله دوم که یک پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل بود جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان یکی از دانشگاه های افسری و تربیت پلیس در تهران در سال 1401 بود. پروتکل آموزش تاب آوری بر روی گروه آزمایش (15 نفر) در 12 جلسه 90 دقیقه ای و در انتهای پژوهش بر روی گروه کنترل (15 نفر) اجرا گردید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تاب آوری کانر، بهزیستی روانشناختی Ryff و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بود. از چک لیست تاب آوری هم برای غربالگری (نقطه برش 110) استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج تحلیل اعتبار محتوایی نشان داد که باتوجه به اینکه مقدار CVI هر کدام از آیتم های یا مراحل مرتبط با آموزش تاب آوری کمتر از 0/70 نبودند پس محتواهای آموزشی متناسب با عنوان هر مرحله آموزش هستند. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که پروتکل آموزشی تاب آوری باعث افزایش (0/05>P)، بهزیستی روانشناختی (0/001=P و 47/8=F)، تاب آوری (0/003=P و 10/7=F) و کاهش معناداراسترس (0/002=P و 11/6=F)، در گروه آزمایش شده است.

نتیجه گیری

پروتکل آموزشی تاب آوری چندبعدی که با رویکردی پیشگیرانه تدوین شده است دارای اعتبار محتوایی خوبی بود و نتایج پژوهش اثربخشی نیز نشان داد که در بهبود بهزیستی روانشناختی و تاب آوری و کاهش استرس دانشجویان افسری موثر است و می توان کتابچه آن را در مراکز درمانی و آموزشی نظامی بکار بست.

زبان:
فارسی
صفحات:
1929 تا 1939
لینک کوتاه:
magiran.com/p2621556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!