بررسی تاثیر اجرای راهبرد جستجوی قدردان بر کیفیت راه اندازی زودهنگام بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه جراحی باز قلب یک بیمارستان نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بخش عمده ای از عوارض پس از جراحی قلب در ارتباط با بی حرکتی است. راه اندازی زودهنگام به پیشگیری از بروز این مشکلات کمک می کند. با وجود آگاهی به اهمیت راه اندازی زودهنگام، نرخ اجرای آن به دلیل وجود موانع زیاد همچنان پایین است. جستجوی قدردان به عنوان یک راهبرد اصلی برای ایجاد تغییر معرفی شده است. در این مطالعه به بررسی تاثیر اجرای راهبرد جستجوی قدردان بر کیفیت راه اندازی زودهنگام پرداخته شده است.

روش ها

این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی در بیمارستان جماران تهران بر روی 98 بیمار تحت جراحی باز قلب در سال 1401 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف بر اساس معیار های ورود بود. کیفیت راه اندازی بیماران با استفاده از چک لیست محقق ساخته که مراحل روایی و پایایی آن انجام شد، مورد بررسی قرار گرفت. مداخله در گروه آزمون به صورت بحث های متمرکز گروهی چهار نفره در خصوص راهبرد جستجوی قدردان برای اجرای راه اندازی زود هنگام بیماران برای رهبران بخش مراقبت ویژه باز قلب انجام شد. رهبران بخش شامل مسیول بخش، جانشین وی و مسیولین شیفت ها در بحث ها شرکت کردند. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 با بهره گیری از آزمون های آماری تی مستقل، من ویتنی و کای دو و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد که که بیماران دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات جمعیت شناختی، مشخصات عمل جراحی، سابقه استعمال سیگار و مصرف مواد مخدر و بیماری های زمینه ای اختلاف معنا داری نداشتند. نتایج بررسی نمرات چک لیست با استفاده از آزمون کای دو نشان داد با اجرای راهبرد جستجوی قدردان در میان رهبران بخش، میانگین نمره کل چک لیست کیفیت اجرای فرآیند راه اندازی زودهنگام از (1/4±) 8/4 در گروه کنترل به (1/4±) 11/6 در گروه آزمون رسید (0/001>P).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد اجرای راهبرد جستجوی قدردان بر تغییر رویکرد پرستاران در مورد راه اندازی زودهنگام و به تبع آن ایجاد تغییر مثبت برای اجرای این فرآیند موثر است و با توجه به لزوم تغییر رویکرد در حیطه های مختلف پرستاری از جمله راه اندازی زود هنگام، توصیه می شود این راهبرد در پرستاری با هدف ایجاد تغییرات مثبت به کار برده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1952 تا 1959
لینک کوتاه:
magiran.com/p2621558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!