نقش فرماندهان نظامی به عنوان منتور در سلامت معنوی جامعه: مبتنی بر نظریه قلب سلیم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت و امنیت بزرگترین نعمتهاست. در بحران های بیولوژیک نیروهای مسلح از جمله حافظان سلامت جامعه هستند. نظامیان مدافع کشور، حافظ امنیت، استقلال و تمامیت ارضی می باشند. ماموریت های پیچیده نظامی، احتمال جراحت و نقص عضو، ترس از شکست، اسارت و مرگ، عامل بروز بیماری های روان تنی در نظامیان است که بر خانواده و جامعه هم تاثیر دارد. فرماندهان در جایگاه الگوهای اجتماعی عمل می کنند. رهبری معنوی فرماندهان منتور ضامن آمادگی معنوی در رزم و موثر بر کاهش استرس های نظامیان است. این مطالعه با هدف تبیین نقش فرماندهان نظامی منتور در سلامت معنوی جامعه انجام شد.
روش ها
درمطالعه ترکیبی، مبتنی بر مدل کروسل و همکاران (2003) با رویکرد اکتشافی-تبیینی، داده های کیفی حاصل از مرور غیرنظام مند و تحلیل محتوای قراردادی انواع مختلف معنویت، معنویت دینی، رهبری معنوی، منتورینگ معنوی، نظریه شخصیت و نظریه آسیب شناسی مدل قلب سلیم، با داده های کمی حاصل از کاربردهای بالینی مدل، تلفیق شدند. اعتبار فرا استنباط های تحقیق، در بخش داده های کمی از طریق اعتبار درونی-بیرونی، در بخش داده های کیفی با "اعتمادپذیری" یا "شاخص قابلیت" سنجیده شدند.
یافته ها
سلامت معنوی برخورداری از قلب سلیم و پیامد سلامت شخصیت معنوی است. فرماندهان دارای شخصیت معنوی سالم توام با خردورزی، پاکدامنی، شجاعت، سخاوت، نوعدوستی و مهرورزی رفتار می کنند. آن ها می توانند از طریق داربست زنی در آموزش الگو-محور سبب تربیت معنوی و آمادگی معنوی نیروهای نظامی و خانواده ایشان شوند. فرماندهان نظامی منتور با ایجاد دلبستگی ایمن به خدا و تصور مثبت از خدا سبب ارتقای سلامت معنوی نظامیان و خانواده ها می شوند. دلبستگی به پیامبر در جایگاه مفسر متن مقدس قرآن و الگوی سالم معنوی و تبعیت از سبک زندگی پیامبر، سبب شناخت صحیح از دین، ایجاد تصور مثبت ازخدا و دلبستگی ایمن به خدا (باور به حضور و کفایت خدا) می گردد. دلبستگی ایمن به خدا، استرس های شغلی، فشار رخدادهای زندگی را کاهش می دهد. رهبری معنوی فرماندهان منتور و سبک زندگی ایشان در ارتقای سلامت معنوی جامعه با تغییر نگرش مردم به رخدادهای زندگی تاثیر دارد.
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر آموزش الگو-محور در شکل گیری شخصیت معنوی سالم و تربیت معنوی، توصیه می شود فرماندهان با تقویت تصور مثبت از خدا و دلبستگی ایمن به خدا، معنویت نیروهای نظامی و خانواده ایشان را ارتقا دهند و با تغییر نگرش به رخدادهای زندگی برای ارتقای سلامت معنوی جامعه بکوشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1973 تا 1982
لینک کوتاه:
magiran.com/p2621560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!