بررسی اپیدمیولوژی و مرگ و میر سرطان ها در جنوب شرق خوزستان در سال های1393 تا 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سرطان یکی از معضلات اصلی بخش سلامت در بسیاری از کشورها، دومین علت مرگ ومیر در جهان و سومین علت مرگ در ایران است. در سال 2020 در جهان، 19میلیون مبتلای جدید و 10میلیون مرگ ناشی از سرطان گزارش شد. این مطالعه با هدف بررسی میزان ابتلا و مرگ ومیر سرطان ها در شهرستان بهبهان انجام شد.

روش کار

در این مطالعه ی توصیفی، داده های موجود در بانک اطلاعاتی مراکز پاتولوژی، بیمارستانی و ثبت مرگ بهبهان طی سال های 1393تا 1398 گرد آوری شدند، متغیرهای ضروری مطابق با استاندارد آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و مشخصات تومورها طبق سیستم کدگذاری بین المللی سرطانها (ICDO3) جمع آوری و با SPSS26 و بر اساس آمار توصیفی، رگرسیون دوجمله ای منفی و آنالیز خوشه بندی سلسه مراتبی تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

1676 بیمار شناسایی شد که 5/52درصد آن ها مرد بودند. در مردان به ترتیب سرطان پوست، پروستات و ریه و در زنان سرطان پستان، پوست و خون شایع تر بودند. میزان تشخیص بیمار جدید در سال 0/130 درصدهزار نفر بود (2/134 در مردان و 2/126 در زنان). متوسط نرخ ابتلا و مرگ با بالارفتن سن افزایش یافت (001/0> P) و در زنان و مردان تفاوت معناداری نداشت (05/0< P). همچنین 606 مورد مرگ ناشی از سرطان گزارش شد که 3/39درصد زن و 7/60درصد آن ها مرد بودند و 7/29درصد مرگ ها زیر 60 سال بودند.

نتیجه گیری

با توجه به روند صعودی جمعیت سالمندان و افزایش بروز سرطان ها با افزایش سن در بهبهان، انجام مداخلات پیشگیری از سرطان ضرورت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!