بررسی دقت، حساسیت و ویژگی بیوپسی آسپیراسیون سوزنی ظریف با کمک اولتراسونوگرافی در تشخیص توده های بدخیم طحال در سگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آسپیراسیون با سوزن ظریف با هدایت اولتراسوند به عنوان یک ابزار قابل اعتماد در تشخیص و دسته بندی ضایعات داخل شکمی پذیرفته شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی ارزش آسپیراسیون سوزنی ظریف به کمک اولتراسونوگرافی در تشخیص ضایعات موضعی طحال سگ ها بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه 20 قلاده سگ بیمار مشکوک به بدخیمی طحال  (12 قلاده نر و 8  قلاده ماده) با میانگین سنی 9/3 سال مورد بررسی قرار گرفتند. سگ ها در وضعیت خوابیده به سمت راست بدن و همچنین به صورت شکمی پشتی تحت اولتراسونوگرافی قرار گرفتند .اسکن سگ ها به دو روش ساب کوستال و اینترکوستال انجام گرفت. نمونه برداری با کمک سوزن اسپینال شماره 21 به طول 10 سانتی متر (به طریق آسپیراسیون سوزنی ظریف) انجام شد. نتایج حاصل از آسپیراسیون با نتایج بیوپسی، جراحی و دیگر بررسی های کلینیکی و اطلاعات رادیولوژیک و اولتراسونوگرافی های بعدی در طی دوره درمان مقایسه و پس از جمع بندی و تشخیص نهایی، ارزش تشخیصی آسپیراسیون سوزنی ظریف با محاسبه دقت، ویژگی و حساسیت آن ارزیابی شد.

یافته ها

طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، دقت این روش 92 درصد و حساسیت و ویژگی این تکنیک برای ضایعات بدخیم طحال به ترتیب 93/5 درصد و 91 درصد بود. همچنین موارد منفی کاذب  به دلیل کوچک بودن اندازه ضایعه (ضایعه با قطر کمتر از 5 میلی متر) و عمقی بودن ضایعات (بیش از 4/5 سانتی متر فاصله از سطح) رخ داد، که این شرایط می تواند باعث ایجاد اشکالات تکنیکی در انجام آسپیراسیون شود.

نتیجه گیری

با توجه به دقت مناسب تشخیصی، سهولت دسترسی، ارزانی و عوارض قابل قبول توصیه ما انجام تکنیک آسپیراسیون سوزنی ظریف با راهنمایی اولتراسونوگرافی در تشخیص ضایعات بدخیم طحال می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
946 تا 952
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!