بررسی تاثیر حفاظتی EGCG بر صدمات کروموزومی ناشی از تیمار با نیکل بر رده سلولی HFF انسانی با استفاده از آزمون میکرونوکلئوس در سلول های دو هسته ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نیکل از جمله فلزات سنگینی است که به دلیل کاربرد وسیع در صنایع به طور گسترده در طبیعت پیرامون ما یافت می شود. صدمات کروموزومی ناشی از نیکل به توانایی آن در ایجاد گونه های فعال اکسیژن نسبت داده می شود. امروزه استفاده از ترکیبات گیاهی جهت جلوگیری از صدمات کروموزومی ناشی از این عوامل به طور گسترده ای رایج شده است. چای سبز با داشتن انواعی از ترکیبات پلی فنول خصوصا اپیگالوکاتچینگالات (EGCG) که می تواند به عنوان یک نوشیدنی رایج استفاده روزمره داشته باشد، گزینه مناسبی برای محافظت در برابر فلزات سنگین از جمله نیکل است. در این تحقیق تاثیر سه غلظت 10، 20 و 30 میلی مولار EGCG بر صدمات کروموزومی ناشی از تیمار رده سلولی  HFF با غلظت های 0/2، 0/5 و 0/7 میلی مولار از نیکل با کمک آزمون میکرونوکلیوس در سلول های دو هسته ای مورد بررسی قرار گرفت. در غلظت های مختلف، نیکل توانست فراوانی سلول های دو هسته ای دارای میکرونوکلیوس که بیانگر صدمات کروموزومی هستند، را به شکل معنی داری نسبت به تیمار کنترل افزایش دهد. در حالی که، در تمام غلظت های ذکر شده، EGCG توانست به شکل وابسته به غلظت، باعث کاهش فراوانی این سلول ها گردد. نتایج نشان داد که EGCG قادر به کاهش اثرات کلاستوژنتیک نیکل در شرایط برون تنی است. در غلظت های بالاتر این توانایی افزایش می یابد. با توجه به توانایی آنتی اکسیدانی EGCG می توان نتیجه گرفت که نیکل بیشتر صدمات کروموزومی خود را با افزایش میزان گونه های فعال اکسیژن القاء می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
391 تا 398
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!