نقد مقاله «قرائت معتبر در روایات تفسیری اهل بیت (ع) و ارتباط آن با روایت حفص از عاصم
برخی از نویسندگان معاصر تلاش کرده اند تا با تحلیل برخی روایات تفسیری، قرایت عاصم به روایت حفص را قرایت معتبر و مبنا نزد اهل بیت جلوه دهند؛ پس با گزینش هفده روایت ادعا کرده اند که تنها قرایتی که در همه این روایات با تفسیر اهل بیت انطباق دارد و مبنای تفسیر اهل بیت بوده، روایت حفص از قرایت عاصم است . ازآنجاکه این ادعا از جهتی به اهل بیت نسبت داده شده و از جهت دیگر، قرایتی را به عنوان قرایت معتبر و صحیح به قرآن کریم منتسب کرده، بررسی صحت این ادعا بسیار ضروری است و پژوهش حاضر با همین هدف، به بررسی این ادعا و ارزیابی روایات و تحلیل های ارایه شده، پرداخته است . پژوهش انجام گرفته نشان می دهد که از هفده روایات ارایه شده، شانزده روایت هیچ دلالتی بر مطابقت قرایت اهل بیت با قرایت عاصم به روایت حفص ندارند و یک روایت باقی مانده نیز با روایتی دیگر در همان آیه در تعارض است . همچنین این واقعیت آشکار می شود که حتی همین هفده روایتی که دلالتشان بر مدعا ناتمام است، گزینشی انتخاب شده و روایات تفسیری متعددی که بر خلاف روایت حفص است، نادیده گرفته شده اند . به عنوان نمونه در پژوهش حاضر بیست روایت در تفسیر سیزده آیه ارایه شده که هیچ یک بر روایت حفص منطبق نیستند و این حقیقت را تایید می کنند که اساسا قرایت اهل بیت را نمی توان مبتنی بر قرایت یکی از قاریان جلوه داد .
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.