فهرست مطالب

مطالعات قرائت قرآن - سال یازدهم شماره 21 (پاییز و زمستان 1402)

نشریه مطالعات قرائت قرآن
سال یازدهم شماره 21 (پاییز و زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/22
  • تعداد عناوین: 15
|
  • الهام زرینکلاه، آمنه امیدی* صفحات 9-34
    علم قرایت یکی از مهمترین مبانی تفسیر قرآن کریم در تبیین و فهم مراد خداوند است و نقش بسیار مهمی در برداشت های تفسیری دارد. مفسران معاصر شیعه، با توجه به نظریه آیت الله معرفت، قرایت حفص از عاصم را مطابق قرایت الناس می دانند که شفاهی و نسل به نسل انتقال یافته تا به ما رسیده است؛ در نتیجه بیشتر مفسران معاصر تنها به ترجیح قرایت مشهور اکتفا کرده اند؛ اما در این میان، تعداد اندکی از تفاسیر پایبند به قرایت مشهور نبوده و گویا نظریه انطباق قرایت حفص از عاصم بر قرایت عامه ای که از صدر اسلام تاکنون نقل شده است، نپذیرفته اند؛ بنابراین قرایت غیر مشهور را در برخی موارد ترجیح داده اند. از جمله این تفاسیر، تفسیر خسروی می باشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مهم در این تفسیر پرداخته است. نتایج پژوهش بیانگر این است که جایگاه قراءات نزد خسروانی در سه محور فراوانی، خاستگاه و مصادر و در بخش کارکرد قراءات در سه بخش گسترش، تبیین و رفع ابهام از معنای آیه قابل ارزیابی است
    کلیدواژگان: قراءات، حفص، خسروانی، تفسیر خسروی، کارکرد قراءات، جایگاه قرائت
  • جهانگیر رخشندگان*، محمد فائزی صفحات 35-66
    مساله قرایت های مختلف قرآن کریم از مسایل مهم و دارای جنبه های متعدد کلامی، فقهی، ادبی است. یکی از جنبه های این مساله تاثیر اختلاف قرایت در مسایل فقهی بوده که در کتب فقهی و اصولی فریقین به آن پرداخته شده است. از نظر مشهور عامه، تمام قرایات مشهوره حجت هستند و می توان در فقه به آن استناد نمود. مشهور فقیهان شیعه در فرض اختلاف و تعارض قرایات منکر حجیت قرایات متعدد بوده و احتجاج به قرایات متنافی را نمی پذیرند. با توجه به این دو رویکرد تاثیر اختلاف قرایت در فقه شیعی کاملا متفاوت با تاثیر آن در فقه عامه است و در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای و استفاده از نرم افزارهای یارانه ای به بررسی موردی موارد اختلاف قرایت به مقارنه تاثیر اختلاف قرایت در فقه شیعه و عامه پرداخته شده است. در این نوشته ثابت شده، موارد متعدد اختلاف قرایت در فقه عامه موجب اختلاف فتوی گشته است؛ اما در فقه شیعی گرچه اختلاف قرایت می توانست موثر در مساله فقهی شود ولی با توجه به وجود روایات اهل بیتb در تمامی موارد، هیچ موردی یافت نشد که اختلاف قرایت موجب اختلاف فتوی شود
    کلیدواژگان: فقه مقارن، اختلاف قرائت، روایات، فقه امامیه، فقه اهل سنت، فتوا
  • حجت علی نژاد*، سید محسن موسوی صفحات 67-76
    یکی از آیات مورد اختلاف در علم قرایت، آیه اول سوره انفال است. علاوه بر قرایت مشهور «یسیلونک عن الانفال»، به صورت «یسیلونک الانفال» نیز قرایت شده و این اختلاف، سبب اختلاف در تفسیر آیه شده است. جمع آوری مطالب در این پژوهش به روش کتابخانه ای بوده و به شیوه توصیفی- تحلیلی پردازش شده است. پس از بررسی ها مشخص شد که مراد از «یسیلونک»، پرسش از خود انفال است؛ نه حکم انفال. همچنین قرایت «یسیلونک الانفال» با احادیث شیعه و نیز با سیاق آیه موافق بوده و این قرایت به جز شرط تواتر، تمامی شرایط صحت قرایات را دارا است. بنابراین قرایت «یسیلونک الانفال»، چون با نقل واحد روایت شده قابل قبول نیست و طبق اصل لزوم متواتربودن قرآن، مردود شمرده می شود و نمی توان این قرایت را از ناحیه خداوند دانست؛ هرچند سایر شروط قرایت صحیح را داشته باشد و مسند نیز باشد، باز در صورت عدم تواتر حجیت ندارد و نمی توان به عنوان قرآن بودن، به این قرایت به آن نگاه کرد
    کلیدواژگان: اختلاف قرائت، تواتر قرآن، آیه نخست سوره انفال : جنگ بدر، حکم انفال
  • فریده اعرابی*، مهدی افچنگی، ابراهیم باغنشی، محمدعلی میر صفحات 87-114
    قرایت شاذ، قرایتی است که سه شرط موافقت با زبان عربی، موافقت با یکی از مصاحف عثمانی و صحیح بودن سند را نداشته باشد؛ اما به این معنی نیست که لزوما از راویان فرعی و غیر مشهور روایت شده است. بلکه، از مشهورترین قاریان یعنی قراء سبعه هم قرایت های شاذ روایت شده است. هرچند این قرایت ها اغلب از آن جهت که سند معتبری داشته و با رسم و زبان عربی هم خوانی دارند از سایر قرایت های شاذ متمایز می شوند. مواجهه غالب مفسران با قرایت های شاذ قاریان غیر مشهور مانند هم است و کمتر در تفسیر آیات به آنها توجه می کنند. اما در برخورد با قرایت های شاذی که از قراء سبعه روایت شده رویکردها یکسان نیست. برخی شاذبودن را معیار دانسته و به آنها توجه نمی کنند. برخی مرتبه قراء سبعه در قرایت را در نظر می گیرند و به قرایت های شاذشان نیز نظر دارند. عده ای هم رویکردی میانه اتخاذ کرده اند. فخر رازی از جمله مفسرانی است که در تفسیر آیات نسبت به قرایت های شاذ وارده از قراء سبعه اهتمام ویژه ای داشته تا جایی که آنها را به شاذبودن توصیف نکرده و به توصیف آن به غیر مشهور بسنده نموده است. مقاله حاضر بر آن است با مداقه در تفسیر کبیر، رویکرد فخر رازی به قرایت های شاذ روایت شده از قراء سبعه و نحوه استفاده او از این قرایات را در تفسیر آیات، توصیف و تحلیل نماید
    کلیدواژگان: قرائات شاذ، قراء سبعه، تفسیر، فخررازی، قرائت مشهور
  • محسن رفیعی *، معصومه شریفی صفحات 115-138

    قرآن کریم، کتاب تربیت و رستگاری انسان است. انس با قرآن، نیاز به سواد قرآنی دارد. با توجه به اهمیت سواد قرآنی و نقش معلمان در ارتقای آن، هدف این پژوهش، پایش سواد قرآنی (روخوانی، روان خوانی و مفاهیم قرآنی) دانشجومعلمان است. روش پژوهش به صورت توصیفی و جامعه آماری، کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سال1400 بوده و نمونه آماری761 نفر به روش تصادفی انتخاب شده است و داده ها به روش پرسشنامه بوده و آزمون قرایت قرآن جمع آوری و برای تحلیل داده ها از آزمون های T و ضریب همبستگی استفاده گردید. یافته ها نشان می دهد در طول سال (به جز از ماه مبارک رمضان) 2/2 درصد دانشجویان هیچ وقت قرآن نمی خوانند و 4/80 درصد آنها بعضی وقت ها و 8/16 درصد آنها هر روز قرآن تلاوت می کنند. درصد میانگین روخوانی دانشجویان 74 درصد، روان خوانی 5/62 درصد، تسلط بر مفاهیم قرآن 5/66 درصد و کل میانگین سواد قرآنی (روخوانی، روان خوانی و مفاهیم قرآنی) آنها 5/67 بوده و پایین تر از حد انتظار است. درصد میانگین مطالعه تفسیر قرآن در بین دانشجویان 25/49 و درصد میانگین مطالعه معانی فارسی آیات قرآن 5/63 درصد بوده که کمتر از حد انتظار است. رابطه معنادار مثبت بین میزان سواد قرآنی با معدل دیپلم و معدل دانشگاه داشته و بین سواد قرآنی دانشجویان پسر و دختر، مجرد و متاهل، ساکن روستا و شهر، رشته تحصیلی در دیپلم، سهمیه های قبولی در دانشگاه، ترم های تحصیلی، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج نشان می دهد درصد بالایی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، از سواد قرآنی لازم برخوردار نیستند و ضرورت دارد در این موارد، تلاش مدبرانه شکل گیرد.

    کلیدواژگان: سواد قرآنی، روخوانی قرآن، روان خوانی قرآن، شناخت مفاهیم قرآن، دانشگاه فرهنگیان
  • میثم کهن ترابی* صفحات 139-162
    ابان بن تغلب که یکی از محدثان، لغت شناسان و قاریان مشهور شیعه در قرن دوم هجری به شمار می آید، قرایتی مخصوص به خود داشته و حتی کتابی با عنوان القرایات تالیف کرده بود. نقش او و قرایات منقول از او در فهم و تفسیر قرآن برکسی پوشیده نیست. او قرایت خویش را بر قراء بزرگی چون عاصم عرضه کرده و ناقل قرایت آنها نیز بوده است. قرایت رایج قرایت حفص از عاصم است و ابان نیز قرایت خود را از عاصم داشته است. اینکه چه مقدار از قرایاتی که ابان نقل کرده، قرایتی است که از عاصم شنیده است، مشخص نیست، لکن در کتب تفسیری و به هنگام نقل قرایات مختلف، در برخی موارد تصریح شده که ابان قرایت این واژه را از عاصم نقل کرده است. پژوهش حاضر، با تتبع در منابع شیعه و سنی این موارد را احصا کرده است. مواردی که اولا تصریح شده که ابان این قرایت را از عاصم نقل کرده و ثانیا قرایت نقل شده با قرایت حفص، تفاوت دارد. با عنایت به نقل بی واسطه ابان از عاصم که قرایت مشهور امروز، از طریق حفص به او می رسد، بررسی تفاوت های نقل ابان و عاصم می تواند در فهم و تفسیر آیات راهگشا باشد. آنچه در این پژوهش احصا شده به جز یک مورد، مربوط به تفاوت در ساختمان واژه در دو بخش افعال و اسامی است که به صورت مجزا فهرست و تفاوت معنایی آن مختصرا بیان شده است.
    کلیدواژگان: ابان بن تغلب، عاصم، حفص، اختلاف قرائات
  • حسن زرنوشه فراهانی* صفحات 163-190
    «مهندسی تلاوت»، کلیدواژه ای است که حضرت آیت الله خامنه ای در آغازین روز از ماه مبارک رمضان 1401 و در محفل انس با قرآن کریم، قاریان قرآن را به آن توصیه کردند. این مقاله، با هدف تبیین مفهوم و شاخصه های «مهندسی تلاوت» از دیدگاه آیت الله خامنه ای، با استفاده از روش «تحلیل مضمون»، ابتدا با مطالعه دقیق بیانات ایشان در 70 دیدار قرآنی در طی سال های 1368 تا 1401، مضامین مرتبط با تلاوت قرآن را استخراج و دسته بندی کرده191 است که نتایج حاصله نشان می دهد از دیدگاه آیت الله خامنه ای، تلاوت قرآن دارای دو دسته آداب باطنی و آداب ظاهری است؛ آداب باطنی شامل: خودتاثیری پیشین قاری از مضامین آیات؛ و آداب ظاهری نیز شامل: 1. انتخاب مواضع مناسب برای وقف و ابتدا؛ 2. تکیه بر روی برخی کلمات و عبارات و تکرار آنها؛ 3. رعایت موازین صوت و لحن است؛ که رعایت مجموع این آداب منجر به: 1. متوجه نمودن عموم مردم به قرآن؛ 2. القای صحیح معانی بر شنوندگان؛ 3. رشد معنوی، فکری و عملی فرد و جامعه می شود. از این میان، به نظر می رسد کاربست تعبیر «مهندسی تلاوت» در بیان آیت الله خامنه ای ناظر به رعایت آداب ظاهری تلاوت قرآن یعنی توجه به وقف و ابتدا، تکیه و تکرار، و صوت و لحن است که در این مقاله تبیین خواهند شد .
    کلیدواژگان: مهندسی تلاوت، آیت الله خامنه ای، وقف و ابتدا، تکیه و تکرار، موازین صوت و لحن، آداب ظاهری تلاوت
  • عبدالله جبرئیلی جلودار، احمد حسین* صفحات 191-216
    قرآن آخرین و کامل ترین کتاب هدایت برای بشریت است. مسلما بهره مندی از این نسخه، سعادت مستلزم انس با این کتاب الهی است. تمامی مسلمانان در همه اعصار و امصار باید به این حبل الهی متمسک باشند. از نگاه رهبر معظم انقلاب جوانان و نوجوانان به دلیل اهمیت این برهه از زندگی که توام با انگیزه، نشاط و شکل گیری شخصیت هستند، بیش از دیگران باید با قرآن مانوس باشند. از این رو ایشان از صاحب نظران و نهادهای متولی و مسیولین می خواهند، شیوه های ترویج قرآن بین جوانان و نوجوانان که یکی از مهم ترین و کاربردترین مسایل به شمار می رود، شناسایی و مورد توجه و عنایت قرار دهند. لذا در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و همچنین رصد میدانی شیوه های نو ترویج قرآن در میان جوانان و نوجوانان با تاکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری این مسیله را مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از این مقاله می رساند که مهمترین شیوه های جدید ترویج قرآن کریم شامل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، رسانه های ارتباط جمعی، تلویزیون، رادیو، پویانمایی و ابزارهای هنری می باشد.
    کلیدواژگان: قرآن، ترویج، شیوه ها : جوانان، نوجوانان، مقام معظم رهبری
  • محمدجواد جعفر ملک، علی اصغر شعاعی، محمدجواد شیرمردی* صفحات 217-240
    «تلاوت قرآن» از شیون پیامبر اکرمk و از برترین عبادات و روش های تبلیغ معارف قرآن کریم است که در آیات و روایات نیز به آن سفارش شده و نباید جایگاه آن به صرف هنر آوازخوانی تقلیل داده شود. قاری قرآن باید به گونه ای آیات قرآن را تلاوت کند که آموزه های قرآن به مخاطب منتقل شود و بر او اثر مثبت بگذارد. ازاین رو لازم است تلاوتگر قرآن با «تلاوتی معنامحور» آموزه های قرآن را به مستعمان منتقل کند. تلاوت معنامحور، تلاوتی است که محور آن از جهات گوناگون، معنای آیات و بر اساس سیر مفهومی آن تنظیم و اجرا می شود. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و با هدف بیان مولفه های تلاوت معنامحور، از منظر آیت الله خامنه ای، پس از تبیین معنا و ماهیت این نوع تلاوت، به مولفه های آن در دو بخش «مولفه های پیش از تلاوت» و «مولفه های حین تلاوت» اشاره و در هر بخش به سخنان آیت الله خامنه ای استناد شده و به کمک نظرات اساتید فن و آیات و روایات، تقریر و تکمیل گردیده است. از مهم ترین نتایج مقاله این است که قاری قرآن برای اثرگذاری بر مخاطب باید پیش از تلاوت، مقدماتی نظیر «آشنایی با ترجمه و تفسیر آیات» و «آشنایی با مواضع وقف و ابتدا» را مد نظر قرار دهد و هنگام تلاوت نیز، از مهارت هایی مانند «اجرای نغمات متناسب با معنا» و «به کارگیری اختلاف قرایت ها در خدمت القای معنا» استفاده کند و با این مهندسی تلاوت، حق قرایت قرآن را ادا نماید
    کلیدواژگان: تلاوت، معنامحور، تلاوت معنا محور، مولفه های تلاوت، آیت الله خامنه ای
  • عباس کریمی، مینا وحدانی بنام*، رعنا وحدانی بنام صفحات 241-260
    ادیان ابراهیمی با داشتن کتب آسمانی چون تورات و انجیل در جوامع مسیحی -یهودی و همچنین قرآن در جامعه مسلمین، ادعای هدایت،سعادت و کمال بشریت را دارند تا کارایی ادیان آسمانی را در ساحت بشری به ظهور برسانند ،بر طبق آموزه های کتب آسمانی  ،چه در سطح فردی و چه در سطوح اجتماعی تاثیرات عمیقی چون"معنوی،عاطفی ،اخلاقی و اجتماعی " را می توان رهگیری نمود،این مقاله ضمن پرداختن به تاثیرات فردی و اجتماعی تورات و انجیل ،تلاش نموده است  با رجوع به بیانات امام خامنه ای آثار انس با قرآن را تحلیل نماید. نویسنده در بررسی خود با رویکرد توصیفی _ تحلیلی با هدف تشریح این مطالب سعی نموده ضمن پردازش مختصری به تاثیرات خوانش تورات وانجیل؛تاثیر انس با قرآن از دیدگاه امام خامنه ای را مورد پژوهش قرار دهد. نتایج و یافته های این پژوهش بیانگر آن است انس با قرآن آثار فردی و اجتماعی دارد؛ از جمله آثار فردی آن عبارت اند از: قرب الهی، انس پیوسته با قرآن، تنها راه نجات و سعادت؛ انس با قرآن، نوید بخش حیات طیبه و از آثار اجتماعی می توان به افزایش معرفت عمومی کشور، عفت عمومی، بیداری اسلامی، پیروزی در برابر ابر قدرت ها و... اشاره نمود.
    کلیدواژگان: کتاب مقدس، انس با قرآن، تاثیرات فردی و اجتماعی، قرآن در کلام رهبری
  • محمد امینی تهرانی، زینب خسروی نیا، زهرا رحمانیان، مرضیه اصغری* صفحات 261-288
    یکی از مهم ترین مسایل مرتبط با قرآن کریم، انس با قرآن کریم است. از نگاه احادیث، بهترین گروه برای شروع انس با قرآن ، جوانان و نوجوانان هستند. گروه هدف مقاله حاضر نیز جوانان است. نوشتار حاضر، راهکارهای برخورداری هرچه بیشتر از قرآن را در زندگی جوانان از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارایه می دهد و بر راهکارهای معنوی، مدیریتی، معرفتی (آموزشی)، انگیزشی تاکید بسیار دارد. پژوهش پیش رو با استفاده از روش کتابخانه ای و با نگاه توصیفی - تحلیلی و عنایت به دیدگاه مقام معظم رهبری و استناد به آیات و روایات به ارایه راهکارهای انس جوانان با قرآن کریم می پردازد. نتایج حاکی از این مقاله نشان می دهد: استعانت از خداوند متعال، مداومت بر یاد خداوند، خلوص نیت و تزکیه نفس از راهکارهای معنوی در بیانات مقام معظم رهبری برای مانوس شدن جوانان با قرآن کریم است. مدیریت و برنامه ریزی برای تلاوت روزانه آیات و استماع آنها، برنامه ریزی برای حفظ قرآن و مدیریت اوقات فراغت و همراه داشتن قرآن کریم نیز از دیگر کارهای مدیریتی ارایه شده در سخنان ایشان است. در حوزه آموزشی، فراگیری قرایت صحیح و مفاهیم قرآن، مطالعه و شناخت تفسیر سور قرآنی، فراگیری تدبر و فهم آیات، شناخت فواید انس با قرآن از رهنمودهای دیگر معظم له بوده و همچنین توجه و تدبر به جنبه های مختلف زیباشناسی قرآن، همنشینی با شخصیت های مانوس قرآنی، کاربردی کردن و عمل به آموزه های قرآنی، شرکت در محافل قرآنی از راهکارهای انگیزشی مقام معظم رهبری برای ترغیب جوانان به قرآن کریم است.
    کلیدواژگان: انس با قرآن کریم، جوانان، امام خامنه ای (مدظله العالی). راهکارهای مدیریتی، راهکارهای آموزشی، راهکارهای معنوی، راهکارهای انگیزشی
  • حمید رضا طوسی، نوشین علیپور*، احمد خالدی صفحات 289-308
    قرآن منبع اصلی دین، ایمان و فرهنگ معنی بخش زندگی مادی و معنوی انسان است. آنچه اهمیت دارد فهمیدن معنای آیات آن در همه ادوار و مخصوصا در عصر امروزی است؛ هرچقدر انسان در عصر امروزی از مفهوم و ترجمه قرآن آگاهی بیشتری یابد از آثار و برکات آن و به ویژه از فهم بیشتر بهره مند می شود و برعکس اگر کسی از قرآن چیزی نفهمد به همان اندازه نیز از هدایت و آثار و برکات قرآن بی بهره می ماند. قرآن کریم جامع‏ترین و ارزنده‏ترین منبع ناب اسلامی در جهت هدایت و سعادت انسان است که از دیدگاه دانشمندان ترجمه در فهم و درک قرآن حایز اهمیت است. قرآن کریم پس از خدای سبحان از هر چیزی برتر است. نقش ترجمه در فهم قرآن از منظر اندیشمندان پژوهش انجام گیرد؛ به روش توصیفی تحلیلی پژوهشی در خصوص نقش ترجمه در فهم قرآن از منظر اندیشمندان با تاکید بر دیدگاه امام خامنه ای انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهدکه «ترجمه» ناظر بر توجه به سیاق و قرایت آموزه های وحیانی موجب تاثیرگذاری در حوزه فهم کتاب آسمانی، انس با کتاب خدا، درک موعظه الهی و توجه خاص به معانی بنیادین در قالب کلمات کلیدی و محوری قرآن از دیدگاه مقام معظم رهبری و پاره ای از اندیشمندان اسلامی می گردد.
    کلیدواژگان: ترجمه، فهم قرآن، قرائت، سیاق، امام خامنه ای، اندیشمندان اسلامی
  • محسن قائمی*، کامران اویسی صفحات 309-342
    تلاوت قرآن، به عنوان یکی از مهم ترین ابزار معرفی و ترویج دین اسلام، همواره مورد نظر پیامبر اکرمk و امامان معصومb بوده است. آثار مختلف و ارزشمند دنیوی و اخروی بر تلاوت قرآن کریم مترتب شده که توجه خاص به موضوع تلاوت را ضروری می نماید. آثار مختلفی که بخشی از آنها در خود قرآن و بخشی نیز در روایات بیان شده است؛ مانند: إنذار، تذکر، خارج شدن از تاریکی ها به سوی نور هدایت و رشد. همچنین تلاوت قرآن در ایجاد ایمان و اشتیاق دینی و خشوع و خشیت و نیز در افزایش درجات آنها نقش بسزایی دارد. از منظر آیات، تلاوت قرآن در زمینه ایمان، آثاری همچون: ازدیاد ایمان، اطمینان قلب، بکاء و سجده دارد. مقام معظم رهبری در بیانات مختلف خود به ویژه در آخرین محفل انس با قرآن، بر مسیله اثرگذاری تلاوت بر مخاطب تاکید فرموده و این امر را لازم شمردند و قاری قرآن را پیام آور و رساننده پیام خدای متعال به مستمع معرفی کردند. در این پژوهش، بخشی از آثار شگفت آور تلاوت قرآن که در خود قرآن آمده برشمرده شده است و همچنین با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری، اثربخشی تلاوت مورد توجه قرار گرفته است. روش این تحقیق، توصیفی تحلیلی است و داده های این پژوهش که بر منابع اصیل دینی همچون قرآن و تفسیر تکیه دارد، پس از جمع آوری، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شده است.
    کلیدواژگان: تلاوت قرآن، آثار تلاوت، تلاوت تاثیرگذار، قرآن و حدیث، اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری
  • محمدحسین رفیعی، خدیجه حسین زاده باردئی، حمیرا ابوالفضلی* صفحات 343-366
    بر اساس آموزه های دینی، قرایت قرآن کریم تاثیرات مختلفی در ابعاد گوناگون زندگی انسان بر جای می گذارد. کشف و استنباط این تاثیرات از منابع دینی نقش مهمی در گسترش و فرهنگ سازی امر قرایت در میان جامعه دارد. از عالمان بزرگ اسلامی که هم به گسترش فرهنگ قرایت قرآن در جامعه و هم کشف تاثیرات قرایت قرآن اهتمام ویژه ای دارد، حضرت آیت الله خامنه ای است. ایشان در سخنرانی ها و جلسات متعددی که در طول رهبری خود با جامعه قرآنی داشتند، اهمیت ویژه ای به قرایت داده اند و قرایت مطلوب در تراز اسلامی را معرفی و برای آن معیارها و آثار فردی و اجتماعی برشمرده اند که در این مقاله با روش اسنادی با شیوه تحلیلی و توصیفی، تاثیر قرایت قرآن در زندگی انسان از منظر امام خامنه ای مورد بررسی قرار گرفته است. از دستاوردهای تحقیق این است که از نظر ایشان قرایت احسن، قرایتی است که در آن هم خود فرد تاثیر بپذیرد و هم قرایتش بر مستمعان اثربخش باشد. «خضوع و خشوع دل ها»، «انس بیشتر با قرآن»، «تعمیق روح معنوی»، «امداد به اندیشه»، «بصیرت افزایی»، «سعادت دنیوی و اخروی انسان» و «افزایش ایمان» از جمله آثار فردی و «رفع مشکلات و معظلات اجتماعی»، «زمینه سازی جهت اجرای آموزه های قرآنی»، «جذب غیر مسلمانان» و «اتحاد ممالک اسلامی» از جمله آثار اجتماعی قرایت تاثیرگذار است
    کلیدواژگان: : قرائت قرآن، اثرگذاری قرائت، قرائت اثرگذار، امام خامنه ای، انس با قرآن، خشوع قلبی، قرائت و رفع مشکلات
  • مریم نساج* صفحات 367-394
    قرآن کلید نجات انسان و تقرب به خداوند است. این پژوهش به تبیین الگوی راهبردی حفظ قرآن کریم در اندیشه آیت الله خامنه ای پرداخته و عوامل موثر و بسترساز و نیز چشم انداز اندیشه‏های ایشان را بررسی نماید. این پژوهش به صورت کیفی به روش داده بنیاد متنی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل موثر بر حفظ عبارت اند از: اعتقاد و باور به وعده های قرآن و اعتقاد به نجات و هدایت به واسطه قرآن، تهذیب و طهارت،آغاز حفظ از زمان کودکی، استفاده از زمان و فرصت جوانی برای حفظ، تشویق خانواده، تلاوت مستمر از جمله بسترها و زمینه هایی است که در کلام مقام معظم رهبری کمک و یاری دهنده به حفظ قرآن است. ترویج تجلیل از قهرمانان قرآنی، تشویق به حفظ قرآن از دبستان، اهمیت دادن به امر حفظ، اعطای درجات خاص به حافظان قرآن، کاربردی کردن حفظ آیات از جمله راهبردها و روش های حفظ هستند؛ از جمله موانع فراموشی آیات، پرکردن ذهن بچه ها با اعداد رایانه ای و سن پیری است؛ پیامدها عبارت اند از: رسیدن به رشد و تعالی و معارف عالی، رسیدن به تدبر، تشخیص حرف درست از نادرست، آسان خوانی قرآن، فکر و عمل قرآنی داشتن، انس با قرآن، هدایت به سوی نور و چشم اندازی که مقام معظم رهبری ترسیم نمودند عبارت است از: شکوفایی قرآنی، حاکم شدن فرهنگ قرآنی، رسیدن به ده میلیون حافظ قرآن.
    کلیدواژگان: حفظ قرآن، آیت الله خامنه ای، انس قرآن، الگوی راهبردی، شکوفایی قرآنی
|
  • Elham Zarinkolah, Ameneh Omidi * Pages 9-34
    The science of recitation stands as one of the crucial foundations in interpreting the Noble Quran, playing a vital role in elucidating and comprehending the intentions of the Divine. Contemporary Shiite exegetes, considering Ayatollah Ma’refat's theory, regard the recitation of Hafs from Asim as congruent with the recitation of the masses that has been orally transmitted through generations. Consequently, most contemporary exegetes have confined themselves solely to the prevalent recitation. However, a few interpretations have not adhered strictly to the widely known recitation and seem to reject the theory of conformity between Hafs from Asim's recitation and the generally transmitted recitation since the advent of Islam. Hence, these interpretations prefer non-prevalent recitations in certain instances. Among these interpretations, Khosrowi's interpretation stands out. This present study employs a descriptive-analytical method to investigate this matter within Khosrowi's interpretation. The research findings indicate that the place of recitations in Khosrowi's interpretation, regarding frequency, origins, sources, and the functional aspects of recitations concerning expansion, clarification, and resolution of ambiguity in the meaning of verses, is subject to evaluation
    Keywords: : Recitations, Hafs, Khosrowi, Khosrowi's Interpretation, Function of Recitations, Position of Recitation
  • Jahangir Rakhshandegan *, Mohammad Faezi Pages 35-66
    The issue of various recitations of the Holy Quran represents a significant matter encompassing numerous aspects of theological, jurisprudential, and literary dimensions. One of the facets of this issue is the influence of recitation discrepancies on jurisprudential matters, extensively discussed in the jurisprudential and foundational books of the two major schools of thought (Shia and Sunni). According to the Sunni belief among the general public, all well-known recitations are authoritative, and juridical references can be derived from them. However, scholars from the Shiite perspective deny the legitimacy of conflicting recitations, rejecting reliance on divergent recitations. Given these two distinct approaches, the impact of recitation variations on Shiite jurisprudence significantly differs from its effect on the jurisprudence of the general populace. This article employs a descriptive-analytical method, drawing upon library resources and utilizing assistive software, to compare the impact of recitation discrepancies on Shiite jurisprudence versus that of the general populace. The analysis demonstrates that while multiple recitation variations have led to differences in legal rulings within Sunni jurisprudence and Shiite jurisprudence, despite the potential influence of recitation discrepancies on juridical matters, no instance has been found where recitation variations led to divergent legal verdicts, due to the presence of narrations from the Ahl al-Bayt (Prophet Mohammad's Progeny) in all circumstances.
    Keywords: comparative Jurisprudence, Recitation Discrepancies, narrations, Shiite jurisprudence, Sunni jurisprudence, Legal Verdicts
  • Hojjat Alinezhad *, . Seyed Mohsen Mousavi Pages 67-76
  • Farideh Arabi *, Mahdi Afchangi, Ebrahim Bagshani, Mohammadali Mir Pages 87-114
    An anomalous reading (Qira'at Shadh) refers to a reading (Qira'at) that does not meet the three conditions of conformity with the Arabic language, agreement with one of the Uthmani Codices, and the authenticity of the chain of transmission. However, this does not necessarily mean that it is exclusively narrated by lesser-known and secondary narrators. Indeed, even some of the most famous reciters, known as the Seven Reciters (Qurra' Sab'ah), have transmitted anomalous readings (Qira'at). Although these readings (Qira'at) often distinguish themselves by having valid documentation and linguistic coherence, they are distinct from other anomalous readings (Qira'at Shadh). While most interpreters mainly encounter anomalous readings (Qira'at Shadh) narrated by lesser-known reciters and pay less attention to them in the interpretation of verses, the approach varies when dealing with anomalous readings (Qira'at Shadh) from the Seven Reciter.Some consider anomalous readings (Qira'at Shadh) as a criterion and do not pay attention to them, while others take into account the rank of the Seven Reciters in recitation and also consider their anomalous readings (Qira'at Shadh). Some adopt a middle approach. Fakhr Razi is one of the interpreters who has shown special interest in interpreting verses based on anomalous readings (Qira'at Shadh) transmitted by the Seven Reciters, to the extent that he does not describe them as anomalous and only refers to them as non-famous. This paper aims to compare Fakhr Razi's approach to anomalous readings (Qira'at Shadh) narrated by the Seven Reciters with the interpretation of the major reciters, describing and analyzing his use of these readings in interpreting verses.
    Keywords: Anomalous Readings (Qira'at Shadh), seven reciters, Interpretation, Fakhr Razi, Famous Reading
  • Mohsen Rafiei *, Masooumeh Sharifi Pages 115-138

    The Holy Quran stands as a guide for human nurturing and salvation. Connecting with the Quran necessitates Quranic literacy. Recognizing the significance of Quranic literacy and the role of teachers in its enhancement, this research aims to assess the Quranic literacy (recitation, fluency, and Quranic concepts) among student teachers. The research method used a descriptive and population-based approach, encompassing all student teachers at Farhangian University in the year 1400 SH. A sample of 761 individuals was randomly selected, data gathered via questionnaires, and Quranic reading tests conducted. The collected data were analyzed using T-tests and correlation coefficients. Findings revealed that 2.2% of students never read the Quran throughout the year (excluding Ramadan), 48% occasionally, and 8.16% read it daily. The average percentage of students proficient in recitation was 74%, fluency at 62.5%, mastery of Quranic concepts at 66.5%, and the overall Quranic literacy average (recitation, fluency, and Quranic concepts) was 67.5%, falling below expected standards. The average percentage of students studying Quranic interpretation was 49.25%, and 63.5% for the study of Persian meanings of Quranic verses, both lower than anticipated. A significant positive correlation was found between the level of Quranic literacy and diploma and university GPA. However, no significant differences were observed based on gender, marital status, rural or urban residence, diploma major, acceptance quota in the university, academic terms, and educational backgrounds. The results indicate a high percentage of student teachers at Farhangian University lacking the necessary Quranic literacy, emphasizing the urgent need for deliberate efforts to address this issue.

    Keywords: Quranic Literacy, Quranic Recitation, Quranic Fluency, Understanding Quranic Concepts, Farhangian University
  • Meytham Kohantorabi * Pages 139-162
    Aban bin Taghlib, who is one of the famous Shiite narrators, lexicographers and reciters in the second century of Hijri, had his own recitation and even wrote a book entitled Al-Qira'at. His role and the recitations transmitted by him in understanding and interpreting the Quran are not hidden from anyone. He presented his recitation to great reciters like Asim and was the carrier of their recitation as well. The common recitation is that of Hafs from Asim, and Aban also had his own recitation from Asim. It is not clear how much of the recitations that Aban quoted are the recitations that he heard from Asim, but in the commentary books and when reciting different recitations, it is stated in some cases that Aban quoted the recitation of this word from Asim. The present research has counted these cases by following Shia and Sunni sources. First of all, it is stated that Aban quoted this recitation from Asim, and secondly, the quoted recitation is different from Hafs' recitation. Considering Aban's direct quotation from Asim, which today's famous recitation reaches him through Hafs, examining the differences between Aban's and Asim's quotations can be helpful in understanding and interpreting the verses. What has been counted in this research, except for one case, is related to the difference in word structure in the two parts of verbs and nouns, which are listed separately and their semantic differences are briefly stated.
    Keywords: Aban bin Taghlib, Asim, Hafs, differences in recitation, typology
  • Hasan Zarnooshe Farahani * Pages 163-190
    "Recitation Engineering" emerged as a pivotal term introduced by Ayatollah Khamenei on the first day of the blessed month of Ramadan in 1401 SH (2002 CE) during a gathering focused on connecting with the Holy Quran. This article aims to elucidate the concept and components of "Recitation Engineering" from the perspective of Ayatollah Khamenei. Employing the method of "Content Analysis," it first extracts and categorizes themes related to Quranic recitation from His Eminence's speeches during 70 Quranic meetings from 1368 SH (1989 CE) to 1401 SH (2002 CE). The findings reveal that from Ayatollah Khamenei's viewpoint, Quranic recitation comprises two categories: internal etiquettes and external etiquettes. Internal etiquettes encompass the inherent influence of the reciter from the themes of the verses, while external etiquettes include: 1. Selecting appropriate pauses and beginnings; 2. Emphasizing specific words and phrases and their repetition; and 3. Observing sound and intonation measures. Adherence to these etiquettes leads to: 1. Enhancing the general public's understanding of the Quran; 2. Accurately conveying meanings to listeners; and 3. Spiritual, intellectual, and practical growth at both individual and societal levels. It seems that, according to Ayatollah Khamenei, the application of the term "Recitation Engineering" pertains to observing the external etiquettes of Quranic recitation, such as attention to pauses and beginnings, emphasis and repetition, sound, and intonation, which will be expounded upon in this article.
    Keywords: Recitation Engineering, Ayatollah Khamenei, Pauses, Beginnings, Emphasis, Repetition, Sound, Intonation Scales, External Etiquettes of Recitation
  • Abdullah Jabreili Jlodar, Ahmad Hossein * Pages 191-216
    The Quran stands as the final and most comprehensive guide for humanity, and embracing its teachings is crucial for attaining spiritual fulfillment. All Muslims, across epochs and eras, must firmly adhere to this divine source of guidance. According to the viewpoint of the Supreme Leader of the Revolution, due to the significance of the phase of life characterized by motivation, vigor, and personality development, adolescents and youth should particularly engage with the Quran more than others. Therefore, the Supreme Leader urges scholars, responsible institutions, and authorities to identify, prioritize, and pay attention to the methods of promoting the Quran among youth, which stands as one of the most critical and practical issues. Hence, employing a descriptive-analytical approach and utilizing library resources alongside field observations, this article investigates modern methods of Quran promotion among adolescents and youth, emphasizing the perspective of the Supreme Leader. The results of this study highlight that the most crucial new approaches to promoting the Holy Quran include the utilization of virtual spaces, social networks, mass communication media, television, radio, animations, and artistic tools.
    Keywords: Quran, promotion, Approaches, youth, adolescents, the Supreme Leader
  • Mohammadjavad Jafarmalek, Ali Asghar Shuai, Mohammadjavad Shirmardi * Pages 217-240
    The act of reciting the Quran stands as one of the eminent worship practices and the most significant method of disseminating the teachings of the Holy Quran, emphasized in both the verses and narrations. It should not merely be reduced to an art of vocal performance. A Quran reciter ought to articulate the Quranic verses in a manner that effectively conveys its teachings to the audience, leaving a positive impact. Hence, it becomes essential for the Quran reciter to adopt a "meaning-centric recitation," ensuring the transmission of Quranic teachings to the recipients. Meaning-centric recitation is the recitation where the axis of its execution is organized based on diverse aspects of understanding the meanings of the verses. This article, utilizing a descriptive-analytical approach, aims to elucidate the components of meaning-centric recitation from the perspective of Ayatollah Khamenei. Following the explanation of the essence and nature of this type of recitation, the components are categorized into two sections: "Pre-recitation Components" and "During-Recitation Components." In each section, Ayatollah Khamenei's statements are referenced, supplemented and interpreted with the insights of scholarly opinions, arts experts, and Quranic narrations. One of the key findings of this article underscores that a Quran reciter, for influencing the audience, must consider preliminary aspects such as familiarity with the translation and interpretation of the verses and understanding the positions of pauses and beginnings. During the recitation, skills such as "employing melodies corresponding to the meaning" and "utilizing recitation variations in conveying the meaning" should be applied. By employing this engineered recitation, the right of Quran recitation can be effectively fulfilled.
    Keywords: recitation, Meaning-Centric, Meaning-Centric Recitation, Components of Recitation, Ayatollah Khamenei
  • Abbas Karimi, Mina Vahdanibenan *, Rana Vahdanibenam Pages 241-260
    Abrahamic religions, including Judaism, Christianity, and Islam, possess sacred scriptures like the Torah, the Gospel, and the Quran, respectively. These religions claim to provide guidance to humanity, aiming for righteousness, happiness, and spiritual fulfillment. The teachings of these sacred scriptures have profound impacts on individuals and societies, influencing spiritual, emotional, moral, and social aspects of life. This article aims to delve into the individual and societal effects of the Torah and the Gospel while exploring the influence of affinity with the Quran, as emphasized by Imam Khamenei. Using a descriptive-analytical approach, the author examines how reading the Torah and the Gospel, along with affinity with the Quran, affects individuals and communities, as viewed through the lens of Imam Khamenei. The research findings reveal that affinity with the Quran brings about spiritual closeness to God, continuous devotion to the Quran, and serves as a path to salvation and happiness. Additionally, it promotes a virtuous life and has social benefits such as increased knowledge, moral integrity, Islamic revival, and the ability to overcome dominant powers.
    Keywords: Holy Scriptures (The Bible), Affinity with the Quran, Individual, Social Effects, Quran in the Words of the Supreme Leader Imam Khamenei
  • Mohamad Amini Tehran, Zainab Khusriwi Nia, Zahra Rahmaniyan, Marzieh Asghari * Pages 261-288
    One of the most beautiful means of connecting/ familiarity with the Divine is through communion with the Holy Quran. According to Hadiths, the most suitable group to initiate this communion with the Quran are the youth. This article targets the youth, aiming to guide them toward ethical virtues through familiarity and integration with the luminous verses of the Quran. This paper presents various strategies derived from the esteemed viewpoint of the Supreme Leader (May God Prolong His Life) to incorporate the Quran more profoundly into the lives of young individuals, emphasizing spiritual, managerial, cognitive (educational), and motivational approaches. Employing a descriptive-analytical method and drawing from the perspective of the Supreme Leader and references from the Quran and Hadiths, this research elucidates strategies for the youth's spiritual connection with the Holy Quran. The outcomes underscore that seeking refuge in the Almighty, continual remembrance of God, sincerity of intention, and self-purification are among the spiritual strategies advocated by the Supreme Leader for the youth's affinity with the Quran. Additionally, managing and scheduling daily recitation and listening to its verses, planning for Quran memorization, time management, and constant companionship with the Quran are managerial strategies highlighted in his speeches. In the realm of education, mastering proper recitation and Quranic concepts, studying and understanding the exegesis of Quranic verses, contemplating and grasping the meanings of the verses, recognizing the benefits of connecting with the Quran are other directives from the Supreme Leader. Furthermore, paying attention to various aspects of Quranic aesthetics, associating with Quranic personalities, implementing and practicing Quranic teachings, and engaging in Quranic gatherings are motivational strategies promoted by the Supreme Leader to encourage youth towards the Holy Quran.
    Keywords: Familiarity with the Holy Quran, youth, Ayatollah Khamenei (May God Prolong His Life)
  • Hamidreza Tousi, Noushin Alipour *, Ahmad Khdiale Pages 289-308
    The Quran represents the primary source of religion, faith, and the essence of both material and spiritual life for humanity. Understanding the meaning of its verses holds paramount importance, especially in contemporary times. The more one comprehends the concepts and translations of the Quran in the modern era, the more they benefit from its effects, blessings, and particularly, a deeper understanding. Conversely, a lack of understanding of the Quran leaves one devoid of its guidance, blessings, and impacts. From the perspective of scholars, translation plays a crucial role in comprehending and understanding the Quran. The Quran is the most comprehensive and valuable Islamic source for guiding humanity, second only to Allah. This research focuses on the role of translation in understanding the Quran based on scholars' perspectives, particularly emphasizing Imam Khamenei's viewpoint. Employing a descriptive-analytical research method, this study delves into the significance of translation in understanding the Quran, emphasizing scholars' views and Imam Khamenei's perspective. The findings highlight that "translation" encompasses attention to context, recitations, divine teachings' comprehension, and a particular focus on fundamental meanings using Quranic keywords and core concepts according to the viewpoint of Ayatollah Khamenei and a segment of Islamic scholars.
    Keywords: Translation, Understanding Quran, Recitations, context, Imam Khamenei, Islamic Scholars
  • Mohsen Ghaemi *, Kamran Oveysi Pages 309-342
    Quranic recitation stands as one of the most crucial tools for introducing and propagating Islam, always esteemed by the Prophet and the infallible Imams. Various valuable worldly and otherworldly effects are correlated with the recitation of the Holy Quran, necessitating special attention to this subject. Diverse impacts are mentioned, some within the Quran itself and others within traditions, such as warning, admonition, emergence from darkness towards the light of guidance, and spiritual growth. Quranic recitation plays a significant role in fostering faith, religious enthusiasm, humility, and awe, contributing significantly to their elevation. From the perspective of Quranic verses, recitation affects faith, ensuring increased faith, heart's tranquility, tears, and prostration. The Supreme Leader, especially in the recent gatherings centered around connecting with the Quran, has emphasized the impact of recitation on the audience, considering it essential. He introduced the Quran reciter as the messenger and conveyor of the message of the Almighty to the listener. This research enumerates some of the remarkable effects of Quranic recitation stated within the Quran itself, drawing on the expressions of the Supreme Leader, highlighting the effectiveness of recitation. The research methodology is descriptive-analytical, relying on authentic religious sources such as the Quran and exegesis, collecting, categorizing, and analyzing the data accordingly.
    Keywords: Quranic Recitation, Effects of Recitation, Influential Recitation, Quran, Hadith, Quranic Thoughts of the Supreme Leader
  • Muhammad Hossein Rafiei, Khadijeh Hosseinzadeh Bardaei, Homaira Abolfazli * Pages 343-366
    According to religious teachings, reciting the Holy Quran has various effects on various aspects of human life. Discovering and deducing these effects from religious sources play a crucial role in promoting and fostering the culture of Quranic recitation in society. Ayatollah Khamenei, a prominent Islamic scholar, has shown particular interest in both promoting the culture of Quranic recitation and exploring its effects. In numerous speeches and sessions held during his leadership, he has emphasized the special importance of Quranic recitation, introducing desirable recitation aligned with Islamic standards and enumerating its criteria and individual and social impacts. This article employs a documentary method with an analytical and descriptive approach to examine the impact of Quranic recitation on human life from the viewpoint of Imam Khamenei. One of the research findings is that, according to him, “the best recitation” is one that not only affects the individual but also proves influential on the listeners. “Submission and humility of hearts,” “greater affinity with the Quran,” “deepening of spiritual essence,” “assistance to contemplation,” “increase in insight,” “worldly and otherworldly happiness of humans,” and “enhancement of faith” are among the individual effects. Social effects include “solving social problems and challenges,” “laying the groundwork for implementing Quranic teachings,” “attracting non-Muslims,” and “uniting Islamic countries.”.
    Keywords: Quranic Recitation, Impact of Recitation, Influential Recitation, Imam Khamenei, Affinity with the Quran, Heartfelt Humility, Recitation, Problem-Solving
  • Maryam Nassaj * Pages 367-394
    The Quran stands as the key to humanity's salvation and closeness to the Divine. This research delves into elucidating the strategic model of memorizing the Holy Quran within the ideology of Ayatollah Khamenei, aiming to examine the influential factors, facilitating conditions, and the perspectives espoused by him. Utilizing a qualitative approach grounded in textual data, this study unveils that the effective factors for memorization include belief in Quranic promises, conviction in salvation and guidance through the Quran, purification and moral rectification, commencement of memorization from childhood, utilizing youth for memorization, familial encouragement, and continuous recitation, among others, all acknowledged as supportive foundations emphasized in the words of the Supreme Leader. Strategies such as promoting reverence for Quranic heroes, encouraging Quran memorization from an early age, emphasizing the importance of memorization, granting special ranks to Quran memorizers, and practical methods for memorization are highlighted. Conversely, obstacles like forgetting verses, inundating children's minds with digital numbers, and aging are identified. The consequences of Quranic memorization manifest in personal growth, attaining noble knowledge, critical thinking, Quranic thought and action, spiritual connection, guidance towards enlightenment, as well as the vision delineated by the Supreme Leader comprising Quranic blossoming, fostering a Quranic culture, and reaching ten million Quran memorizers.
    Keywords: Quran Memorization, Ayatollah Khamenei, Quranic Connection, Familiarity, Strategic Model, Quranic Blossoming