ظرفیت سازی اجتماعی و جامعه پذیری بحران آب در حوضه آبریز زاینده رود (مطالعه موردی استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ایران با یک سوم متوسط بارش جهانی، جزء مناطق خشک جهان محسوب می شود. استان اصفهان به عنوان استان مهم در ایران از این امر نیز مستثنی نیست. ازاین رو تعادل عرضه و تقاضای منابع آبی در این استان، به عنوان یک رویکرد مهم، بایستی مدنظر قرار گیرد. تا مسیله کم آبی جامعه پذیر نشود، خشونت جای مدارا و گفتگو را خواهد گرفت و امنیت اجتماعی ‏جامعه مدنی به خطر خواهد افتاد. بنابراین بحران آب در اصفهان، باید جامعه پذیر یا به اصطلاح اجتماعی شود تا به موضوعی برای اندیشیدن تبدیل شود.

روش تحقیق:

 در این پژوهش بر اساس رویه مرسوم در روش نظریه مبنایی، نتایج مربوط به کدگذاری باز داده ها و در ادامه کدگذاری گزینشی و محوری ارایه شده است. جهت مطالعات نظری و پیشینه از روش کتابخانه ای و ابزارگردآوری داده ها از طریق فیش برداری، منابع آماری، اسنادی و توصیفی استفاده شده است. بر اساس اصل اشباع نظری خبرگان پژوهش 13 نفر از افرادی هستندکه با موضوع مورد مطالعه آشنایی داشتند.

یافته ها و نتیجه گیری

جذابیت کانون شهری اصفهان برای زندگی و در نتیجه تحولات جمعیتی ناشی از آن، ضعف در نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی، عدم توازن منابع و مصارف، بارگذاری بیش از حد بر منابع آبی، خطرات ناشی از خشک شدن گاوخونی، فرونشست زمین، تهدید معیشت روستایی و نیز آسیب های ناشی از مهاجرت در شهرهای استان، سرایت پذیری مسیله به یک معضل اجتماعی، نارضایتی و بحران انتظامی و امنیتی را دربر داشته و در نهایت سیاست های حاکمیت همراه با جریان های اجتماعی، حیات رودخانه زاینده رود را با یک مسیله چالشی مواجه نموده و درگیری های منطقه ای و استمرار آن را منجر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!