بررسی چالش های امنیت کودکان در فضاهای عمومی محلات کم برخوردار نمونه مطالعاتی: محله التیمور مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه فضاهای عمومی، به ویژه در محلات کم برخوردار، کمتر پاسخگوی نیازهای کودکان هستند. یکی از مهم ترین معضلات این محلات، ناامنی فضاهای عمومی است که مسایل اجتماعی و اقتصادی را تشدید می نماید و درواقع از آن می توان به عنوان مانعی برای رشد و پیشرفت کودکان ساکن در محلات کم برخوردار نام برد. پژوهش حاضر، باهدف افزایش امنیت فضاهای عمومی از دیدگاه کودکان، به بررسی چالش های امنیت آنان در فضاهای عمومی محلات  کم برخوردار پرداخته است.

روش تحقیق:

 روش تحقیق مقاله از نوع کیفی و مبتنی بر مشارکت با کودکان بوده و کودکان دختر 10 تا 12 ساله به عنوان گروه هدف، و روش مصاحبه و ترسیم به عنوان ابزارهای پژوهش متناسب با گروه هدف، در نظر گرفته شده است. محله التیمور مشهد به دلیل سکونت اقشار کم درآمد و وجود مسایل مربوط به امنیت به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شده است. درنهایت یافته ها از طریق تحلیل نقشه های ترسیمی و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و کدگذاری داده های حاصل از آن، استخراج گردیده اند.

یافته ها و نتیجه گیری

تحلیل داده ها منجر به شناسایی مسیرهای پرتردد کودکان در محله، موقعیت مکان های ناامن ازنظر آنان و استخراج عوامل ایجادکننده احساس ناامنی در کودکان در هر یک از مکان های ناامن گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هم نشینی اشخاص نگران کننده و عوامل فضایی نگران کننده در محیط همراه با پیش زمینه های ذهنی انتقال یافته از خانواده، رسانه و تجربیات شخصی در کنار هم سبب ایجاد انواع مختلفی از ترس ناامنی در کودکان در محله التیمور مشهد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!