پیش بینی افکار خودکشی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی، کمال گرایی و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه های ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خودکشی یک مسیله غم انگیز و پیچیده بهداشت عمومی است که افراد، خانواده ها و جوامع را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی افکار خودکشی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی، ابعاد کمال گرایی و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه های ایلام انجام شده است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در سال 1400 انجام گرفت. تعداد 463 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایلام به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. به منظور تعیین ارتباط بین متغیرها با افکار خودکشی از آزمون همبستگی پیرسون و به منظور بررسی پیش-بین های مرتبط با افکار خودکشی از تحلیل رگرسیون با روش  Stepwiseاستفاده شد.

یافته های پژوهش: 

یافته های پژوهش بین متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی، سلامت معنوی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت (پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، برنامه ریزی، ارزیابی مثبت و کم اهمیت شماری) ارتباط منفی معنادار و بین متغیرهای ابعاد کمال گرایی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان منفی (خودسرزنشی، نشخوارگری، فاجعه سازی و دیگرسرزنشی) ارتباط مثبت معنادار با افکار خودکشی نشان داد. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به حمایت اجتماعی ادراک شده بود که مهم ترین متغیر پیش بین در این پژوهش می باشد (71/0- r=). به ترتیب متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده، سلامت وجودی، نشخوارگری، کمال گرایی، خودکارآمدی، خودسرزنشی و پذیرش توانستند به عنوان متغیرهای پیش بین در معادله رگرسیون معنادار شوند. این عوامل در مجموع، 66 درصد از واریانس افکار خودکشی را تبیین کردند.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش، متغیرهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی، کمال-گرایی و سلامت معنوی می توانند مولفه های مهم و پیش بینی کننده افکار خودکشی باشند. لذا توجه و تمرکز روی این مولفه ها در برنامه های پیشگیری از خودکشی و همچنین روش های درمانی و مشاوره حایز اهمیت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!