بررسی شاخص های تاثیرگذار بر طراحی دبستان و مرکز خلاقیت کودکان با تاکید بر ارتقا خلاقیت محیطی و افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جامعه امروز برای انجام فعالیت های خود به تربیت کودکان خلاق نیاز دارد. در سال های گذشته پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام گردیده اما به تاثیر نوع طراحی فضای معماری در پرورش خلاقیت، توجه کم تری شده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد تا شاخصه های تاثیرگذار بر خلاقیت و مهارت آموزی درکودکان را شناسایی نماید. هدف اصلی پژوهش خلق فضایی برای رشد فکری و پرورش مهارت های اجتماعی کودکان رده سنی 2 تا10سال و ایجاد انگیزه های درونی و به چالش کشیدن نگرش ها و پرورش مهارت ها و بررسی نقش آموزش و تاثیر معماری بر محیط آموزشی می باشد. سوال اصلی پژوهش را می توان این گونه بیان نمود که آیا شاخص های تاثیرگذار در طراحی دبستان و مرکز خلاقیت کودکان می تواند منجر به ارتقاء خلاقیت و افزایش مهارت های اجتماعی در محیط های آموزشی شود؟ در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری به روش اسنادی، مصاحبه (پرسش نامه)، بازدید میدانی و مشاهده استفاده گردیده است. سوالات پرسش نامه بین جامعه آماری (افراد عادی، مربیان، والدین فرزندان) توزیع و فرضیات مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفته و یافته ها مطابق با شاخص های تاثیرگذار برای طراحی دبستان و مرکز خلاقیت با بهره گیری از ابزارها و روش های تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای شناسایی و اولویت بندی عناصر و روش تحلیل (SWOT) برای ارزیابی نقاط ضعف و قدرت و نرم افزار (SPSS) برای تجزیه وتحلیل آماری و از برنامه (EXCEL) برای تفکیک و ساماندهی نتایج استفاده گردید. درنهایت این نتیجه گیری حاصل گردید که شاخص های کالبدی و عوامل طبیعی محیط بیرون و متغیرهای فرهنگی و اجتماعی و استفاده از المان های معماری مورد علاقه کودکان، در کنار طراحی معمارانه و ایجاد خوانایی در طراحی نقش تسهیل کننده ای در بروز خلاقیت و مهارت های اجتماعی دارد. با توجه به مولفه های طراحی، فضای کودک در فضاهای انتخاب شده استتنتاج شد که مولفه های طراحی اثر مثبت بر رشد خلاقیت و مهارت آموزی کودک داشته و فرضیات تحقیق که به دنبال اثبات تاثیر مولفه های کالبدی فضای کودک بر رشد خلاقیت و مهارت آموزی بوده محقق گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!