بررسی نقش همه گیری کووید-19 بر بار مراجعه کنندگان به آزمایشگاه بالینی بیمارستان امیرالمومنین در منطقه سیستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از چالش‏های اساسی مدیران بیمارستان در شرایط بحران همه‏گیری کووید-19 مدیریت هزینه و کاهش مصرف منابع با حفظ کیفیت خدمات آزمایشگاهی و اطمینان از تداوم ارایه خدمات می‏باشد. آن‏ها باید عملکرد آزمایشگاه را کنترل و گلوگاه‏ها را شناسایی کنند و در نهایت تصمیم بگیرند که چه برنامه‏ای برای کاهش استفاده نامناسب آزمایشگاه و افزایش درآمد لازم است. لذا بررسی حجم کاری آزمایشگاه‏های بالینی اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران بیمارستان برای تدوین و اجرای سیاست‏های ارتقاء عملکرد بخش آزمایشگاه قرار دهد.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی می‏باشد که به صورت مقطعی جهت بررسی حجم‏کاری آزمایشگاه بالینی بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) زابل در منطقه سیستان به منظور بررسی حجم مراجعات در دو سال‏ قبل و پس از شروع همه‏گیری کووید-19 و تعیین علل تغییرات احتمالی انجام گرفته است.

یافته ‏ها: 

یافته ‏های پژوهش نشان داد که تعداد بیماران بستری مراجعه‏کنندگان به میزان 18/7 درصد و بیماران سرپایی به میزان 49/7 درصد در دو سال بعد از شروع همه‏گیری نسبت به مدت مشابه کاهش و تعداد آزمایشات انجام شده در بخش بستری 0/025 درصد و در بخش سرپایی 13/55 درصد کاهش یافته است و از طرفی میانگین تعداد آزمایش‏ها به ازای هر نفر در بخش بستری 21/09 درصد افزایش و در بخش سرپایی 8/9 درصد کاهش یافته است.

نتیجه ‏گیری: 

طبق نتایج بدست آمده از تحقیق، همه‏گیری کووید-19 بر بار کاری آزمایشگاه‏های بالینی تاثیرگذار می‏باشد. لغو موارد بستری الکتیو، کاهش مراجعات بیماران، تعطیلی کلینیک ها و بخش های غیر کرونا، کاهش تصادفات، افزایش مشکلات اقتصادی و عدم اطمینان به کیفیت خدمات از عوامل کاهش بار مراجعه به بیمارستان عنوان گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!