ارائه مدل اعتباربخشی مدیریت منابع انسانی بیمارستان های ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستم های بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستان ها می باشد که در ایران نیز یکی از اولویت های وزارت بهداشت به شمار می رود. منابع انسانی به عنوان مهم ترین منبع سازمان در اعتباربخشی بیمارستان ها به عنوان یک محور مشترک با سلامت حرفه ای دیده شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین سنجه ها و ارایه مدل برنامه اعتباربخشی ملی بیمارستان ها با تاکید بر محور مدیریت منابع انسانی از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در سطح کشور است.

روش پژوهش: 

این مطالعه به روش کیفی تحلیل محتوا و از طریق بررسی مقالات مرتبط و مصاحبه های نیمه ساختار یافته با تعدادی از صاحبنظران و ارزیابان اعتباربخشی در سطح کشور انجام شد و 12 نفر از خبرگان علمی و اجرایی با توجه به اشباع داده ها به شیوه قضاوتی هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند.

یافته ها

سنجه های اعتباربخشی مدیریت منابع انسانی در پنج محور بکارگیری کارکنان با شش زیرمحور، توانمندسازی و بالندگی با شش زیرمحور، حمایت از کارکنان با شش زیرمحور، رهبری و مدیریت با هشت زیرمحور و نظارت و کنترل با هفت زیرمحور دسته بندی گردید.

نتیجه گیری

در استانداردهای اعتباربخشی با تاکید بر محور مدیریت منابع انسانی سنجه های مرتبط با نظارت وکنترل با میانگین امتیاز 7.39 از 9 بیشتر مورد تاکید قرار داشت. توجه بیشتر تدوین کنندگان استانداردهای اعتباربخشی به سنجه های مرتبط با این محور می تواند موجب اعتباربخشی دقیق تر از منابع انسانی بیمارستان های کشور شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!